Ik ben misschien een ouderwetse organisatie-adviseur. Opgevoed in de tijd dat een adviestraject wel een flink aantal maanden mocht duren en dat de analyse alleen al vele weken in beslag nam. Meer dan eens bleek de oorspronkelijke aanleiding niet de echte oorzaak, en bijna altijd was er meer aan de hand. Bijstellen van de opdracht was altijd wel een dingetje en vaak spannend als je je opdrachtgever bijvoorbeeld moest vertellen dat een deel van het probleem niet de afdeling X was, maar bijvoorbeeld recht tegenover je zit.
Ik heb hieruit eerlijk gezegd een flinke scepsis ontwikkeld ten opzichte van iedere monothematische methode, ongeacht de populariteit ervan en ongeacht uit welke hoek deze kwam. Een bloemlezing van heilige gralen: ERP/SAP, CRM, Zelfsturing, Cultuurverandering, Bevlogenheid...
Ik ben best geinteresseerd in een diepere uitwerking van een of meer cases waarin je beschrijft hoe jij dit in de praktijk (succesvol of niet) hebt aangepakt.
Met hartelijke groeten,
Niels van der Stappen
materiaal adviseur