Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Dit kun je ook anonimiseren waardoor medewerkers open, eerlijk en veilig feedback kunnen geven. Doe je dat niet dan zullen medewerkers zich geremd voelen en niet de waarheid durven schrijven.
De mogelijkheden van anonieme feedback op de leiding worden in toenemende mate benut door zowel klanten als medewerkers, via online apps en beoordelings-systemen zoals beschreven in https://www.managementsite.nl/online-beoordelings-systemen-civilisatie-offensief
De zorgvuldigheid en nuancering die we graag zouden zien bij feedback is hierbij soms ver te zoeken. Jammer, maar zo goed als onontkoombaar. Of de nieuwe privacywetgeving daar iets aan gaat veranderen is voor mij nog de vraag.
Iedereen -of'tie wil of niet- bouwt aan een virtuele reputatie. Ons gedrag wordt nu eenmaal bij talloze gelegenheden gescoord. De privacy wet kan dat terugdringen maar er blijven genoeg gelegenheden over. Immers er is ook vrijheid van meningsuiting.
Online feedback en beoordeling gaat volgens mij zeker bijdragen aan daadwerkelijke gedragsverandering. Men zal wel moeten.
Los van het gegeven dat managers nauwelijks feedback van medewerkers ontvangen, maken ze zich soms ook schuldig aan feedback doorgeven; ik heb gehoord dat je.... dan is feedback geen cadeautje (de titel van het aangeduide boek) maar een vuilniszak! De ontvanger kan hier niets mee...Wees alert over jouw rol als manager!