De directeursziekte: minder en slechtere feedback

Cover stories

Waarom je als leidinggevende minder en slechtere feedback krijgt en hoe je ervoor zorgt dat je feedback optimaal benut.

Laatst was ik in gesprek met een manager over feedback en waarom leidinggevenden in de regel minder en slechtere feedback krijgen. Hij herkende zich er niet in. Hij vertelde hoe hij aan het begin van elk jaar een bevlogen speech hield over hoe zijn deur altijd openstaat en hoe hij openstaat voor feedback op zijn functioneren. Deze manager had zonder twijfel de beste intenties, maar toen ik hem vroeg hoe vaak hier gebruik van was gemaakt sinds hij zijn laatste speech had gegeven moest hij toegeven dat het zelden tot nooit gebeurde.

Naarmate je een hogere functie hebt, ontvang je minder feedback en wordt de feedback minder realistisch. Dit is de directeursziekte.

In de wete...

Dries Vinke
Goed en heel herkenbaar artikel! Door de introductie van goede Performance Management Software kun je ook de directie, inclusief de CEO meenemen in de feedbackstructuur.
Dit kun je ook anonimiseren waardoor medewerkers open, eerlijk en veilig feedback kunnen geven. Doe je dat niet dan zullen medewerkers zich geremd voelen en niet de waarheid durven schrijven.
Willem Mastenbroek
Pro-lid
@Dries

De mogelijkheden van anonieme feedback op de leiding worden in toenemende mate benut door zowel klanten als medewerkers, via online apps en beoordelings-systemen zoals beschreven in https://www.managementsite.nl/online-beoordelings-systemen-civilisatie-offensief

De zorgvuldigheid en nuancering die we graag zouden zien bij feedback is hierbij soms ver te zoeken. Jammer, maar zo goed als onontkoombaar. Of de nieuwe privacywetgeving daar iets aan gaat veranderen is voor mij nog de vraag.

Iedereen -of'tie wil of niet- bouwt aan een virtuele reputatie. Ons gedrag wordt nu eenmaal bij talloze gelegenheden gescoord. De privacy wet kan dat terugdringen maar er blijven genoeg gelegenheden over. Immers er is ook vrijheid van meningsuiting.

Online feedback en beoordeling gaat volgens mij zeker bijdragen aan daadwerkelijke gedragsverandering. Men zal wel moeten.
Reinate Helsloot
Goed artikel: probleem met feedback is dat het lastig is om te ontvangen, hoe goed ook gegeven ... Verdedigingsmechanismes zijn vaak heftig waardoor feedback averechts werkt en medewerkers zich wel drie keer bedenken. Jammer want daardoor wordt een ontwikkelkans en betere relatie misgelopen.
Los van het gegeven dat managers nauwelijks feedback van medewerkers ontvangen, maken ze zich soms ook schuldig aan feedback doorgeven; ik heb gehoord dat je.... dan is feedback geen cadeautje (de titel van het aangeduide boek) maar een vuilniszak! De ontvanger kan hier niets mee...Wees alert over jouw rol als manager!

Meer over Feedback