Afgelopen jaar kwamen bij VW meer dan 50 meldingen van klokkenluiders door middel van twee onafhankelijke ombudsmannen. Los daarvan werd dagelijks melding gemaakt van vermoedelijke fraude bij Volkswagen over wat nu bekend is geworden als “Dieselgate”.
Let wel, vóór het schandaal wereldkundig werd gemaakt. Hoe kan dat?
Is het cultuur of macht?
Een aantal verklaringen, allereerst een VW specifieke: de cultuur bij VW was/is sterk hiërarchisch en het tweemanschap Piëch/Winterkorn duldde geen tegenspraak. Ferdinand Piëch is een kleinzoon van Ferdinand Porsche, de beroemde uitvinder van de VW Kever en de naamgever van het sportautomerk. Zoals Prudhomme van Reine opmerkt in zijn dissertatie is cultuur zelden het echte probleem. Strijd om de macht des te meer. Zonder geluk vaart niemand wel. Voo...
Je hebt gelijk, te meer omdat ook de deelstaat Nedersaksen als grootaandeelhouder en de zeer machtige ondernemingsraad mede aan de touwtjes trekken. Niet voor niets heeft de toenmalige Porsche topman Wendelin Wiedeking, die overigens november 2015 voor het gerecht staat wegens vermeende marktmanipulatie, geprobeerd dit bouwwerk omver te trekken. Ook "autopaus" prof. Ferdinand Dudenhöffer is er niet gerust op dat daadwerkelijke veranderingen zullen worden doorgevoerd.
Volgende vraag: waarom is juist VW er door de Amerikaanse instanties uitgepikt, terwijl uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat veel meer fabrikanten zich niet houden aan de opgegeven emissiewaarden? De verdenking is dat hier concurrentie overwegingen een rol hebben gespeeld.
Ik ben (zelf o.a. werkzaam als materiaalkundige in product-ontwikkeling) erg benieuwd hoe de lijntjes (formeel, maar nog meer informeel) hebben gelopen en wie wanneer welke beslissingen heeft genomen om tot dit uiteindelijke 'resultaat' te komen.
Mooi artikel en in de oudere Porsches zit gelukkig geen software.
Je noemt ABNAmro.
Zou daar ook (nog steeds) sjoemelsoftware inzitten?
Ik neem aan dat ze dat dan wel vermelden in de prospectus :-).
Ik vraag mij wel af welk verband er bestaat tussen een open bedrijfscultuur en centralistische structuur.
Dank. Hoe de lijntjes precies hebben gelopen is voorlopig in nevelen gehuld. Maar dat er enorme druk van Winterkorn/Piëch op de bedrijfsbevolking is uitgegaan om per 2015 30% minder uitstoot te produceren is langzamerhand wel duidelijk. In dit verband noemde een commentator het spreekwoord " je bijt niet in de hand die je voedt". Ik denk vooral niet als die hand ook nog eens van een harde autoritaire soort is.
Wat betreft de open bedrijfscultuur: om die te bereiken moet je decentraliseren. De nieuwe topman Müller heeft dat goed begrepen want hij gaat de verschillende merken in het VW concern meer autonomie geven. Garantie geeft dat natuurlijk niet, want de cultuur is al decennia gesloten, verandering van de ene dag op de andere is uitgesloten.
http://www.autoweek.nl/nieuws/35063/klokkenluider-eu-heeft-vs-getipt-over-dieselgate
Ik citeer: 'Diverse EU-medewerkers raakten echter zeer gefrustreerd over de passiviteit van hun werkgever na deze bevindingen. Toen duidelijk werd dat er vanuit Europa definitief geen actie tegen de fabrikanten werd ondernomen, speelden de EU-medewerkers de bevindingen door naar de Amerikaanse organisatie ICCT, de International Council on Clean Transportation.'
Volgens mij doet de EU nog steeds niet veel. Tja, de boel naar de toekomst schuiven. Eigenlijk schandalig dat we de VS nodig hebben om bedrog en manipulatie aan te pakken. Eerst de voetbal corruptie nu dus Volkswagen. Wat of wie volgt?
Europa staat in zijn hemd. Behalve de klokkenluiders dan!