Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Er rijzen twee vragen:
• hoe betrouwbaar is die “gevoelskant” bij beslissingen?
• hoe goed is ons logische gereedschap?
Gevoelsbeslissingen
Iedereen die ski-les heeft gehad weet dat je op je je gewicht op de dal-ski moet zetten om goed te kunnen sturen. Maar dat voelt knap vervelend: dat is “dichter naar het gevaar (vallen)”. Je gevoel zegt “weg van die afgrond en dan . . . dan val je.
Bij een auto die “uitbreekt” in een bocht ook zo iets: sturen naar de BUITENKANT (tegenstuur) en . . . gas geven. Als je de gevoelsmatige reactie volgt (remmen en verder insturen) breekt de auto verder uit en verdwijn je over de rand van de afgrond.
In beide gevallen is de oplossing trainen tot je een ons weegt net zolang totdat de aangeleerde handeling in de plaats komt van je gevoelsmatige reactie.
Alle file-experts onder ons kennen de “verkeerde beslissing” bij keuze uit vier rijbanen bij het aansluiten voor een stoplicht. Als je die beslissing honderden keren zou hebben genomen en ook “geturfd” dan zou je zien dat het resultaat voor 100% bepaald wordt door het toeval en NIET door de manier waarop de beslissing tot stand komt.
Die gevoelsbeslissingen noem ik vaak een “gebakje” in de zin van dat er een aantal elementen in zitten. Sommige daarvan zijn “oer” (genetisch overgedragen) en hebben te maken met veiligheid, andere zijn “aangeleerd”. Voorbeeld: jaren geleden werd ik door de portier van een disco geroepen met “psst, psst disco”. ik moet onmiddelijk naar het toilet. Dat was een aangeleerde reactie omdat mijn moeder mij als kind ’s nachts uit bed haalde om een plasje te doen en daarbij dat geluidje “psst” bij maakte.
Iedereen die een beetje nadenkt kan van dit soort “gevoelsmatige reacties” bij zichzelf herkennen: ontwijken als je baas je iets vraagt, op jezelf betrekken van kritiek, liegen om bestwil etc etc. Sommige van die “ingegroeide” reacties kennen we, bijvoorbeeld in militaire dienst heeft men liever mensen zonder rij-ervaring voor een chauffeurs opleiding. Andere zijn ronduit gevaarlijk, zoals verdrinken door angst i.p.v. ademnood.
De “Logische beslissings toolkit”
Wij mensen houden niet van onzekerheid. Daarom maken we beslismodellen en computerprogramma’s om een probleem met teveel dimensies en ook nog onderlinge interactie in kleinere (simpele) stukjes te ontbinden in de hoop dat we die kleinere stukjes wèl snappen. De fouten die hierdoor worden geintroduceerd zijn van het type “If your only tool is a hammer, all problems tend to be a nail”.
Dat is menselijk en begrijpelijk, maar brengt ons niet veel of erger.
Wat helpt is tijd stoppen in besliskunde, wetten van complexiteit bestuderen, oefenen in Excel modellen of beter iStella. Maar daar hebben met name hogere managers geen tijd voor. Persoonlijk heb ik geen hekel aan “het licht zien”, maar wèl als het de ENIGE oplossing is die niet één van de vele mogelijkheden van een grondige studie is.
Cultuur
“Dat voelt goed” is geen argument? Ga maar eens kijken bij monolytisch aangestuurde bedrijven. Als je Joop van den Ende hoort zit zijn commentaar stampvol van gevoelszaken. Dat kan en mag: he’s the big boss en bijna alleenbeslisser. Bij grote (“gelaagde”) bedrijven is dat anders. Over gevoel kan je wel discussieren, maar je kunt het niet “turven”, tellen of afwegen, althans, niet eenvoudig.
Het is daarom dat verzekeringen zo’n grote winsten maken. Ze doen niets aan de werkelijke oplossing van een probleem, maar verzachten de materiele omstandigheden en mogelijkheden.
Goed “kijken”
Het maken van een goede, niet vertekende, observatie is moeilijk. Iedereen heeft zo zijn/haar verleden met dingen die je graag wil voorkomen. Dit houdt in dat een “objectieve” beoordeling van een situatie a hell of a job kan zijn of zelfs onmogelijk. Meditatie kan helpen om je persoonlijke “shit” (aangeleerde overlevings mechanismen) eens tegen het licht te houden. De meeste mensen nemen die weg niet.
Het succesverhaal
Een kok in Duitsland had een recept voor bakken van Bratwurst. Dat wist in no time de hele omgeving. Zijn zaak groeide, groeide en groeide dat het een lieve lust was. Op een dag besloot een journalist op zoek te gaan naar het geheim achter het succes. Een interview met de kok bracht het journaille op het spoor van de grootmoeder van de kok, vlak over de Poolse grens. Ze leefde nog en kon met gepaste soberheid vertellen over het geheim van het recept. De kontjes van de bratwurst moeten eraf aan beide zijden. De vraag “waarom” leverde een even prachtig als simpel antwoord: “Anders past de worst niet in de pan”
Samenvattend
Beide typen beslissingen moeten worden geoefend voordat er enige "waarde" aan wordt gehecht.
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
Als ik zing, denk ik helemaal niet na, om mijn beide hersencellen niet te overbelasten.
Over de tweede versie van "VITRUVIAN MAN" (Zie: Google) is wel meer da 500 jaar
NA - gedacht.
(Zie: http://www.robtenberge.nl)
Van de tijd die ik schilder, zit ik 2% te schilderen en 98% te KIJKEN...
Groeten,
Rob ten Berge
Beeldend Kunstenaar & Wetenschap
Belangrijke beslissingen zijn direct gelinkt aan emoties. Realiseer je dat onze emoties zich ontwikkelen door de koppeling met het vergelijikingsmateriaal wat zich in ons leven (door al onze ervaringen) opbouwt in onze cortex. Elk gedrag dat wij vertonen is daarop gebaseerd. Immers op basis van onze ervaringen en de daaraan gekoppelde emotie (plezierig of pijnlijk) vormen wij onze waarden en overtuigingen en die sturen onze beslissingen en gedrag. Dat dat razendsnel gaat mag duidelijk zijn. De capaciteit van ons onbewustzijn is 200.000 keer groter dan dat van het bewustzijn. Onze intuitie, ons onbewustzijn, stuurt daarmee ons gedrag. Wat ons bewustzijn bereikt zijn slechts de conclusies (overtuigingen) van onze perceptie. Grappig dat het dan lijkt of we bewuste beslissingen nemen.
Er gebeurt ook nog iets anders; tijdens extreem emotionele gebeurtenissen slaan wij de binnenkomende informatie verkeerd op. Als voorbeeld kan je een auto-ongeluk nemen. De meeste mensen herinneren zich wel het ongeluk maar er ontbreken vaak een aantal details (denk aan een liedje op de radio, de kleur van de auto, het gezicht of de stem van degene die als eerste bij de auto was etc). De reden daarvoor is dat wij slechts dat gedeelte bewust waarnemen wat wij emotioneel aan kunnen, wat wij kunnen controleren. De capaciteit van het bewustzijn is immers niet zo groot als die van het onbewustzijn. Uiteraard wordt al die informatie wel gewoon in ons brein opgeslagen, gekoppeld aan de emotie van dat moment.
Het gevolg is dat als een of een aantal van die details in onze omgeving aanwezig zijn, ook de emotie van dat moment omhoog zal komen. Wat gebeurt er dan met de beslissing die je moet nemen? Hoe betrouwbaar is dan je intuitie?
Op basis van dat principe kan je onderscheid maken tussen diepe en opervlakkige intuitie. De diepe intuitie is betrouwbaar, de oppervlakkige intuitie niet. Je kan het onderscheid tussen beiden leren maken als je de verkeerd gecodeerde informatie in je brein opnieuw codeert. Joop Korthuis heeft daar een methode voor ontwikkeld (www.pmainstitute.com)
Jacco Bergsma
Docent/coach Hogeschool van Amsterdam
PMA Coach/trainer
http://pmasport.nl/