We laten meer boodschappen thuisbezorgen, maar minder maaltijden

Na twee mindere jaren zat er weer groei in Delivery Foodretail (boodschappenbezorging). Daarentegen kwam Delivery Foodservice (maaltijdbezorging) onder druk te staan. Dat meldt FSIN in de update FoodDelivery. Een van de oorzaken voor de veranderingen schuilt in het consumentengedrag in 2024, dat werd gekenmerkt door downtrading. Vooral Delivery Foodservice ondervond daarvan nadelige gevolgen.

Het is te duur geworden

De effecten van de vele prijsverhogingen zijn in 2024 duidelijk ingedaald bij consumenten, die Foodservice bovendien toch al enige tijd (te) duur vinden. Vooral de Gemaksgeneraties, verantwoordelijk voor het merendeel van de omzet in Foodservice, zijn stevig aan het beknibbelen geslagen en zochten goedkopere opties met meer value for money.

Supermarkten, gemakswinkels en speciaalzaken profiteerden van deze vorm van trading out. Delivery Foodretail zag, in tegenstelling tot Delivery Foodservice, het aantal bestellingen en de orderomvang toenemen. Onderzoekers van Circana stellen dat 5,6% van de markt via online bestelkanalen loopt. AH is absoluut marktleider in online; het omzetaandeel van online ligt bij AH ongeveer op 10%. AH is 2,5 keer zo groot als Picnic. Volgens YouGov bestelden klanten in 2024 gemiddeld 16,4 keer online; een stijging van 7% ten opzichte van het jaar ervoor.

Online haalt AH volgens Deloitte in 2024 €91 per bestelling en Picnic €63. Opvallend daarbij is dat Picnic worstelt met de winstgevendheid, maar de strategie vasthoudt om geen bezorgkosten te vragen. Picnic mikt vooral op gebieden met een hoge klantenconcentratie; voldoende bestellingen per route om de bezorgkosten te dekken. Overigens stopt Picnic wel de optie van een favoriet bezorgmoment voor de klant, als die voor een te laag gemiddeld bedrag bestelt.

Toekomst bezorging boodschappen

De komende jaren zijn cruciaal voor de online boodschappenmarkt, waarin supermarktketens moeten kiezen tussen investeren of zich richten op fysieke winkels. Online boodschappen vereisen hoge investeringen en zijn moeilijk winstgevend in een markt met krappe marges, zoals blijkt uit de verliezen van Picnic. De concurrentie groeit, met zowel traditionele supermarkten als online spelers. Picnic kan zich minder onderscheiden met lage prijzen, terwijl fysieke ketens zonder online strategie, zoals Vomar en Dirk, succesvol blijven door lage prijzen en een efficiënte winkeloperatie. Na de pandemie zijn veel consumenten teruggekeerd naar fysieke winkels, mede door inflatie en de vermijding van bezorgkosten.

Bron FSIN

Verbeter je persoonlijke effectiviteit, scherp je managementvaardigheden en houd je vakkennis actueel

Neem een Pro-abonnement 

Upgrade nu voor €200 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>