Wat zegt het regeerakkoord over mobiliteit en transport?

Het kabinet-Schoof heeft het hoofdlijnenakkoord uitgewerkt in een regeerprogramma. Het regeerprogramma bevat de plannen voor de komende kabinetsperiode. Daarin staan ook de plannen voor mobiliteit, transport en goederenvervoer.

Kiezen voor ondernemen

Een sterk ondernemersklimaat is voor de economische slagkracht onontbeerlijk. Daarom wil dit kabinet ruimte maken voor innovatie en ondernemerschap en het verdienvermogen versterken. Ruimte om te ondernemen betekent ook gerichte lastenverlichting voor bijvoorbeeld het MKB en het verminderen van de regeldruk. De regering investeert actief in onderzoek en ontwikkeling en proberen zo de internationale concurrentiepositie van Nederland te verstevigen.

Dit kabinet heeft ambitie om weer tot de top-5 van meest concurrerende landen wereldwijd te horen. Dat vereist een lange adem, waarvoor de regering in deze kabinetsperiode de basis legt. Via een Pact Ondernemingsklimaat wil het kabinet het vertrouwen van ondernemers versterken. De regering geeft ondernemers een stem en uit waardering voor ondernemerschap. Het kabinet organiseert in dat kader dit najaar een ondernemingsklimaattop.

Minister Barry Madlener en staatssecretaris Chris Jansen werken de komende jaren aan een mooier Nederland met uitstekende verbindingen op de weg, het spoor, over het water en in de lucht. Niet alleen voor onze inwoners, maar ook voor onze bedrijven. Want Nederland is een doorvoerland en een goede economie is de basis van onze welvaart.

De goede en betrouwbare infrastructuur waar Nederland om bekend staat, is niet vanzelfsprekend. Het kabinet zet zich de komende jaren in om het onderhoud van de wegen, het spoor en de vaarwegen op orde te houden. Rijkswaterstaat en ProRail zullen fors meer werk verzetten.

Wegvervoer

In Europa is de regelgeving voor het wegvervoer vergaand uitgewerkt. Zo zijn voertuigfabrikanten verplicht om een toenemend aandeel emissievrije auto’s te verkopen, worden tot 2030 normen gesteld aan de inzet van hernieuwbare energiedragers en de uitrol van publieke laad- en tankinfrastructuur.

Naast de implementatie van Europees beleid faciliteert de regering op nationaal niveau de ingroei van emissievrije voertuigen met onder meer de gedeeltelijke gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting en is de uitrol van laadinfrastructuur noodzakelijk. Beleid gericht op elektrificatie van personenvervoer is ook opgenomen in de plannen.

In de implementatiefase heeft het beleid effect op steeds meer mensen, maatschappelijke organisaties en bedrijven. Daarom zal het kabinet extra aandacht hebben voor een eerlijke verdeling van kosten tussen bestuurders van emissievrije en fossiele voertuigen.

Laadinfrastructuur

Het kabinet stimuleert de groei van laadinfrastructuur bij bedrijfsterreinen en voor vrachtauto’s. Ook op verzorgingsplaatsen wordt ingezet op opschaling, zodat aan de Europese verordening wordt voldaan. Het kabinet beziet de verdere ombouw en elektrificatie van de verzorgingsplaatsen.

Zero-emissiezones

Het kabinet vindt het belangrijk dat de binnensteden voor ondernemers bereikbaar blijven. Bezien wordt op welke manier het instellen van zero-emissiezones kan worden uitgesteld, onder andere om uitzonderingen voor bijvoorbeeld ondernemers landelijk te kunnen regelen (standaardiseren). De regering streeft naar een uniform toegangsregime en bebording van deze zones, rekening houdend met ondernemers die gefaseerd overstappen op een elektrisch voertuig. De instelling van zero-emissiezones blijft een gemeentelijk besluit. Eind 2024 maakt de regering hierover afspraken met partijen en leggen die vast in een nieuw convenant.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) roept inmiddels op tot een realistische en haalbare invoering van de zero-emissiezones. TLN wil niet dat de zones worden uitgesteld, zoals het kabinet voorstelt. Wel pleit TLN voor verruiming van de ontheffingsmogelijkheden zodat ondernemers niet in de knel komen.

De regering in op eigen productie en toepassing van duurzame brandstoffen in de nationale en internationale mobiliteit- en transportsectoren. Hier liggen kansen voor de industrie, vanwege de kennis en kunde en gunstige ligging van Nederland. Ook draagt het bij aan de energie-onafhankelijkheid.

Goederenvervoer

De Nederlandse economie en samenleving vereisen een hoge mate van leveringszekerheid voor zowel goederen als energie. Samen met de decentrale overheden en de logistieke sector zet het kabinet in op een aanpak dat deze verbindingen versterkt, verstoringen in de aan- en afvoer voorkomt en verkeersfiles tegengaat.

Het kabinet zal in 2025 een nieuwe beleidsagenda voor het goederenvervoer over weg, spoor en water presenteren waarin de integrale aanpak van leveringszekerheid, energietransitie en bestrijding van files centraal staan. Hierbij wordt uitgegaan van het inzetten van de juiste modaliteit op de juiste plaats en tijd. Het kabinet versterkt in realisatiepacten de rol van zeehavens en multimodale knooppunten op de corridors en als schakelpunt met de regio. En wordt ingezet op een verdere digitalisering van transportinformatie in logistieke ketens.

Lucht- en scheepvaart

In de plannen gaat het kabinet nader in op de verduurzaming van de internationale sectoren lucht-en scheepvaart. Het kabinet wil sturen op milieunormen die de negatieve effecten van de civiele luchtvaart steeds verder laten afnemen. Voor de luchtvaart ontstaat dan op de langere termijn groeiruimte als vliegtuigen stiller en schoner worden onder andere met innovatie van vliegtuigen en vliegtuigbrandstoffen, waaronder SAF (biogene en synthetische brandstof) en waterstof. De uitwerking van het normenstelsel zal nog een aantal jaar in beslag nemen.

De energietransitie van de scheepvaart is belangrijk voor een toekomstbestendige sector. Voor een eerlijke concurrentie zet het kabinet in op goede afspraken met andere landen over financiële maatregelen en verplichtingen. Nederlandse maritieme ondernemers kunnen nu alvast aan de slag, met subsidies vanuit met name het Klimaatfonds en Nationaal Groeifonds en door samen te kijken naar wat voor de transitie nodig is. Hierdoor kunnen ze economisch gezond zijn en blijven.

Circulaire economie

Circulaire maatregelen dragen bij aan de leveringszekerheid van grondstoffen. Het kabinet blijft, met het Nationaal Programma Circulaire Economie, hierop inzetten. Bovendien biedt de circulaire economie kansen voor ondernemers. Het kabinet ondersteunt bestaande en nieuwe bedrijven. Tevens versterkt het kabinet de innovatiekracht van Nederland door in te zetten op circulair ontwerp, productie en businessmodellen.

Bron: regeerprogramma

Lees ook: Met lef bouwen aan een mooier Nederland

Lees ook: Wat vinden de belangenorganisaties van de plannen?

Krijg toegang tot alle toepasbare kennis en gedeelde ervaringen met een Pro-abonnement

Upgrade nu voor €200,— 

Managementsite, kritisch, wars van hypes, interactief en altijd op zoek naar wat wél werkt.

Word een PRO