Vrachtwagenheffing start medio 2026

Minister Madlener van IenW heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over de stand van zaken van de invoering van de vrachtwagenheffing. Deze regeling is gericht op eerlijk betalen voor weggebruik en verduurzaming van de vervoerssector. Vrachtwagens betalen een variabele heffing afhankelijk van het gebruik, ter vervanging van vaste belastingen. De opbrengsten worden ingezet voor emissievrije vrachtwagens, laadinfrastructuur en andere verduurzamingsmaatregelen.  

Start vrachtwagenheffing medio 2026

De realisatie van het heffingssysteem start medio 2026. RDW leidt de ontwikkeling, samen met CJIB, Rijkswaterstaat en ILT.  Het contract voor de uitvoering is met consortium Triangle afgesloten. Triangle garandeert beschikbaarheid van boordapparatuur en overeenkomsten.

Houders van een vrachtwagen kunnen er ook voor kiezen om een overeenkomst te sluiten met een EETS-aanbieder. Dat is een toldienstaanbieder die, op grond van de EETS-richtlijn, in meerdere lidstaten zijn diensten aanbiedt. Dat maakt het mogelijk dat een houder bij slechts één aanbieder een contract hoeft te sluiten en zo met één boordapparaat door toldomeinen in verschillende EU-lidstaten kan rijden en hiervoor één factuur krijgt. Zes aanbieders zitten in het accreditatieproces voor interoperabele tolheffing in de EU.  

Innovatie en verduurzaming

Volgens de Wet vrachtwagenheffing worden de netto-opbrengsten gebruikt om (subsidie)maatregelen te financieren die gericht zijn op de innovatie en verduurzaming van de vervoerssector, ook wel bekend als de terugsluis. Voor de periode 2026-2030 bedraagt deze investering meer dan € 1,6 miljard, waarvan ruim € 1,4 miljard wordt ingezet voor de elektrificatie van vrachtwagens.  

Deze maatregelen zijn vastgelegd in een meerjarenprogramma voor 2026-2030, dat op 4 oktober 2024 aan de Kamer is aangeboden. Dit programma is in nauwe samenwerking met de vervoerssector ontwikkeld en heeft brede steun gekregen tijdens een internetconsultatie.  

Het meerjarenprogramma omvat vijf belangrijke maatregelen ter bevordering van duurzaamheid en innovatie in de transportsector:  

  • Aanschafsubsidieregeling zero-emissietrucks (AanZET): Financiële ondersteuning voor de aanschaf van emissievrije vrachtwagens.
  • Subsidieregeling private laadinfrastructuur (SPriLa): Subsidies voor bedrijven om laadpalen en andere laadinfrastructuur te realiseren.  
  • Subsidieregeling waterstof in mobiliteit (SWIM): Ondersteuning voor waterstofvrachtwagens en waterstoftankstations.  
  • Project Electric Road Systems (ERS): Onderzoek naar de haalbaarheid van het al rijdend opladen van elektrische vrachtwagens via bovenleidingen.  
  • Stimulering van logistieke efficiëntie: Initiatieven die transportprocessen optimaliseren om emissies te reduceren.  

Exploitatiekosten

De exploitatiekosten van de vrachtwagenheffing kunnen naar verwachting volledig worden gedekt uit de budgetten die zijn opgenomen in de ontwerpbegroting 2025. Voor de uitvoering en het onderhoud van het heffingssysteem worden de jaarlijkse kosten geraamd op € 100 tot € 125 miljoen (prijspeil 2018). RDW zal deze raming binnenkort herijken, mede op basis van de resultaten van de aanbestedingen.

Naast de kosten voor het heffingssysteem zijn in de begroting ook middelen gereserveerd voor de subsidieregelingen van RVO, gericht op innovatie en verduurzaming van de vervoerssector (zie ‘Innovatie en verduurzaming van de vervoerssector’). Verder omvatten de uitgaven onder andere de terugbetaling van het stimuleringspakket 2024-2025 en de terugbetaling van de invoeringskosten aan het Mobiliteitsfonds. Het totale budget voor de invoering van de vrachtwagenheffing bedraagt € 400 miljoen (prijspeil 2021), en het is waarschijnlijk dat deze kosten volledig binnen dit budget kunnen worden opgevangen.

De eerste subsidies voor elektrische vrachtwagens en laadstations in 2024 waren zeer populair en overtekend. In 2025 komen nieuwe subsidierondes. RDW en andere instanties blijven werken aan het systeem, dat tijdig operationeel moet zijn. Met deze voortgang zet het ministerie een belangrijke stap gezet richting de verduurzaming van het vrachtvervoer in Nederland.  

Bron: Ministerie IenW

Lees ook: Tussen 2026 en 2030 €1,6 miljard beschikbaar voor verduurzaming transportsector

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO