Steeds meer bedrijven bieden hun consumenten opties voor levering. CoolBlue biedt vandaag besteld, vanavond geleverd. In de bouw geldt vandaag besteld morgen tussen 7 en 9 uur afgeleverd op de bouwplaats. Consumenten verwachten precisie-logistiek en compleet in een keer leveren. Afspraak is afspraak. We betalen er immers voor. Dat vraagt steeds meer van het voorraadbeheer.
Logistiek.nl plaatste een blog van Walther Ploos van Amstel.
Samenwerking in keten
Om een compleet assortiment snel te kunnen bieden kiezen veel webwinkels ervoor om samen te werken met leveranciers die vanuit hun voorraad, cross dock of direct, aan consumenten leveren. Een voorbeeld daarvan is het Plaza model van Bol.com. Hierbij heeft de webwinkel geen risico van voorraden en retouren. Hier kunnen ‘concurrenten’ producten aanbieden die Bol.com zelf ook aanbiedt.
Data alignment
Bij online verkopen is ‘real time data alignment’ in het netwerk van vele partners een voorwaarde voor een goede klantervaring. Standaarden om steeds meer informatie over verkopen, voorraden en retouren efficiënt met steeds meer partners te kunnen uitwisselen zijn een voorwaarde bij voorraadbeheer. De G1-standaarden voor het delen van informatie zijn bekend. Toch gebruiken veel leveranciers ze nog niet. Bol.com en Amazon verplichten hun leveranciers de standaardbarcodes te gebruiken, elektronisch te bestellen en te factureren en relevante productinformatie door te geven. Amazon kan anders nooit een 1 miljard verschillende producten aanbieden.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO