Volop baankansen voor bezorgers

Elk jaar leveren bezorgers honderden miljoenen pakketten en maaltijden af bij mensen thuis of bij bedrijven. Met bezorgers worden mensen bedoeld die goederen brengen met de (elektrische) fiets, scooter of bestelwagen. Er zijn steeds meer banen in de bezorging. Door de krappe arbeidsmarkt en de lage instroomeisen zijn er voor werkzoekenden veel mogelijkheden om als bezorger aan de slag te gaan; van flitsbezorger tot pakketbezorger.

In de jaren 2018-2019 werkten er ongeveer 71.000 mensen als bezorger. In 2022-2023 waren het er ongeveer 124.000. Dit is een toename van 75%. Al voor corona nam het aantal bezorgers toe, maar tijdens de pandemie versnelde de groei. Restaurants bezorgden bijvoorbeeld steeds meer aan huis. Dat schrijft UWV in een rapport.

Elk soort bezorger heeft zijn eigen kenmerken

Er zijn vijf typen bezorgers te onderscheiden, elk met eigen arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden. Bij alle vormen van bezorgen is een klantgerichte houding steeds belangrijker.

  • maaltijd- en flitsbezorgers

Deze bezorgers rijden op (elektrische) fietsen of scooters. Vrijwel iedereen is scholier of student en werkt in bijbanen voor een paar uur per week. Loondienst komt steeds vaker voor, zzp’ers worden nauwelijks nog ingezet.

  • bestelbusbezorgers bij (online) supermarkten

Deze bezorgers zijn ook vaak jong, maar omdat er voor een bestelbus een B-rijbewijs nodig is, zijn ze meestal 18 jaar of ouder. Veel bestelbusbezorgers zijn studenten in bijbanen. Deze groep bezorgers werkt vaak in loondienst en soms als uitzendkracht.

  • bezorgers van elektronica en witgoed
  • pakketbezorgers bij logistieke dienstverleners

Dit type bezorgers bestaat uit twee varianten. Bij sommige grote ketens werken veel studenten voor enkele uren per week. Bij veel kleine en middelgrote bedrijven in de elektrotechnische detailhandel werken bezorgers juist vaak meer uren per week. Hier ligt de nadruk op de technische installatie. Een technische achtergrond is dan een voordeel. De gemiddelde leeftijd is wat hoger, velen zijn twintigers, dertigers of veertigers.

Deze bezorgers werken meer uren per week dan bezorgers in bijbanen. Steeds vaker zijn ze in loondienst. Er worden ook onderaannemers ingehuurd. Het werk is bij deze groep bezorgers over het algemeen het zwaarst.

  • koeriers in de zakelijke markt

Deze bezorgers leveren goederen aan bedrijven. Kenmerkend is dat deze goederen een hoge waarde hebben en verzendingen vaak complex zijn. Over het algemeen maken deze bezorgers daardoor minder stops, werken ze meer uren per week en ligt de beloning hoger. Vaker dan gemiddeld is dit type koerier 50-plus en werkt in loondienst.

Arbeidsomstandigheden

Er is het hele jaar door veel werk, maar op piekmomenten, zoals de feestdagen, is het extra druk. Bezorgen is over het algemeen ook zwaar. Dit komt niet alleen door het tillen van zware kratten, pakketten of apparaten, maar ook door de vele stops. Veel pakketbezorgers moeten per dienst wel 150 tot 200 keer hun bestelbus in- en uitstappen. De tijdsdruk zorgt voor extra belasting.

De arbeidsomstandigheden in de bezorging wijzigen. Hierdoor kan het voor werkzoekenden aantrekkelijker worden om te kiezen voor een baan als bezorger. Een aantal voorbeelden:

  • Bezorgers werken steeds vaker in loondienst en minder als zzp’er of uitzendkracht. 
  • Bezorgers worden per uur betaald, vaak op basis van cao’s. Betaling per geleverd pakketje of maaltijd, ook wel stukloon genoemd, komt steeds minder vaak voor.
  • Bezorgen is niet alleen iets voor jongeren in bijbanen. Er is ook veel werk voor oudere krachten die parttime of fulltime aan de slag willen.

Bron: UWV

Lees ook: Tweede Kamer bespreekt effecten bezorgeconomie op mobiliteit, milieu en leefomgeving

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro