Wat kunnen sociaal en duurzaam ondernemers in de stadslogistiek ons leren? Welke strategieën hanteren zij om hun bedrijf én de sector te verduurzamen en verder te ontwikkelen? Deze vragen stonden centraal in een verkennend onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA), uitgevoerd voor de Topsector Logistiek.
Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven met een sterke sociale en ecologische focus een waardevolle inspiratiebron kunnen zijn voor de gehele sector. Acht sociaal en duurzaam ondernemers uit de logistieke sector deelden hun inzichten over hun bedrijfsmodellen en succesfactoren.
Essentiële verschillen
Volgens hoofdonderzoeker Maarten Hogenstijn van de HvA zijn er twee essentiële verschillen tussen sociaal en duurzaam ondernemers en financieel gedreven bedrijven. “Ten eerste kijken zij anders naar waarde: sociaal en duurzaam ondernemers streven naar meervoudige waardecreatie, terwijl financieel gedreven bedrijven primair gefocust zijn op winst. Het tweede verschil heeft te maken met schaalvergroting. Waar financiële groei de drijfveer is bij traditionele bedrijven, draait het bij sociaal en duurzaam ondernemers om het vergroten van positieve impact. Dit kan zowel binnen de eigen organisatie – door groei en versterking – als op een breder niveau, bijvoorbeeld door beleidsbeïnvloeding en het veranderen van publieke percepties.”
Uitdagingen
Ondanks hun vernieuwende aanpak stuiten deze ondernemers op uitdagingen zoals conservatisme in de sector, prijsgevoeligheid van klanten, onzekerheid rondom overheidsbeleid en een gebrek aan bewustzijn over de werkelijke kosten van logistiek. Zij zien oplossingen in het versterken van zakelijk inzicht, het zichtbaar maken van impact, samenwerking tussen bedrijven en actief lobbyen voor een consistent en toekomstgericht beleid.
Dit onderzoek laat zien dat sociaal en duurzaam ondernemerschap niet alleen een alternatief biedt voor traditionele bedrijfsmodellen, maar ook een motor kan zijn voor innovatie en verduurzaming binnen de logistieke sector. Het volledige onderzoeksrapport, ‘Schaalstrategieën van sociaal en duurzaam ondernemers in de stadslogistiek – lessen voor de sector’, is nu beschikbaar.
Bron: Topsector Logistiek
Lees ook: Waarom lukt het kleine innovatieve stadslogistieke bedrijven niet om te winnen?
Verbeter je persoonlijke effectiviteit, scherp je managementvaardigheden en houd je vakkennis actueel
Neem een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €200 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>