Laadpalenbedrijf EVBox stopt ermee

Het laadpalenbedrijf EVBox dreigt gesloten te worden, nadat pogingen om het bedrijf te laten overnemen zijn mislukt. Dat schrijft FD. Engie stak in totaal meer dan €800 mln in EVBox, inclusief de €100 mln waarvoor het bedrijf werd gekocht. Ook laadpaalmaker Alfen en Allego worstelen om het hoofd boven water te houden. Fastned is, ondanks vele jaren verlies en de nodige onzekerheden over de toekomst, opnieuw op zoek naar geld. Ooit waren laadpalen het nieuwe goud. 

WorldOnline deja-vu

Het Arnhemse bedrijf Allego ging destijds voor drie miljard dollar naar Wall Street. Dat is meer dan 100.000 euro per laadpunt. Dat zijn WorldOnline-achtige waarderingen. Dat is absurd en verdien je nooit terug.

De aanbieders regelen met software en IT-oplossingen de herkenning van de gebruiker (authenticatie), de betaling en de beschikbaarheid van laadpalen voor gebruikers. De laadpaalbedrijven moesten miljarden investeren in de uitbouw van het netwerk, de informatietechnologie en laadsystemen. Het uitrollen van een laadinfrastructuur is geen appeltje-eitje. Allego groeide te snel voor Alliander; ze konden het investeringstempo niet bijbenen. 

Afgelopen zomer bleek dat er van het voormalige miljardenbedrijf nog minder dan $200 mln aan beurswaarde over is. Het bedrijf is niet in staat om de groeiplannen volledig te realiseren. Wie gaat dat uiteindelijk betalen? De laadklant natuurlijk. 

De markt is veranderd

Maarten Steinbuch, hoogleraar systeem- en regeltechniek aan de TU Eindhoven, wijst er in de Volkskrant juist op dat de markt eindelijk volwassen begint te worden. EVBox is weggeconcurreerd door bedrijven die laadpunten maken voor aanzienlijk lagere prijzen. Steinbuch: ‘Een laadpunt van EVBox kost meer dan 1.000 euro. Dat zijn fijne, luxe apparaten, maar een prima functioneel laadpunt kun je tegenwoordig ook voor 500 euro krijgen.’

Wie betaalt de rekening?

Uiteindelijk moet iemand die 100.000 euro per laadpunt betalen. Dat zijn de gebruikers. Zeker de zakelijke gebruikers (taxi, touringcar, openbaar vervoer, stadslogistiek en service- en installatiebedrijven) moeten op hun hoede zijn. Stroom is een startvoorwaarde voor de zero emissie zones. Maar laat, of laad, je de caas niet van het brood eten; charging as a service. Als je het als bedrijf als corvee beschouwt, dan kun je jezelf lelijk in de hoek schilderen. Bij wie kun je straks nog terecht voor stroom?

Laadpalen bleken achteraf niet het nieuwe goud. Met de kennis van toen is daarover vandaag weinig te zeggen; opportunity never knocks twice. Het leek zo mooi dat uitgerekend twee Nederlandse bedrijven wisten te scoren: Allego en EVBox. De bedrijven wisten de 'stuff' (techniek) mooi te combineren met 'fluff' (data). Maar, de inzet was hoog, achteraf te hoog.

Voor wie meer wil weten over de toekomst van laden: op 7 november is er het Future of Charging symposium 2024: Moving towards urban logistics with zero emission.

Walther Ploos van Amstel.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO