Sluiting dreigt voor laadpalenbedrijf EVBox

Het laadpalenbedrijf EVBox dreigt gesloten te worden, nadat pogingen om het bedrijf te laten overnemen zijn mislukt. Dat schrijft FD. Engie stak in totaal meer dan €800 mln in EVBox, inclusief de €100 mln waarvoor het bedrijf werd gekocht. Ook laadpaalmaker Alfen en Allego worstelen om het hoofd boven water te houden. Ooit waren laadpalen het nieuwe goud. 

WorldOnline deja-vu

Het Arnhemse bedrijf Allego ging destijds voor drie miljard dollar naar Wall Street. Dat is meer dan 100.000 euro per laadpunt. Dat zijn WorldOnline-achtige waarderingen. Allego regelt met software en IT-oplossingen de herkenning van de gebruiker (authenticatie), de betaling en de beschikbaarheid van laadpalen voor gebruikers. 

De laadpaalbedrijven moesten miljarden investeren in de uitbouw van het netwerk, de informatietechnologie en laadsystemen. Het uitrollen van een laadinfrastructuur is geen appeltje-eitje. Allego groeide te snel voor Alliander; ze konden het investeringstempo niet bijbenen. 

Afgelopen zomer bleek dat er van het voormalige miljardenbedrijf nog minder dan $200 mln aan beurswaarde over is. Het bedrijf is niet in staat om de groeiplannen volledig te realiseren. Wie gaat dat uiteindelijk betalen? De laadklant natuurlijk. 

Wie betaalt de rekening?

Uiteindelijk moet iemand die 100.000 euro per laadpunt betalen. Dat zijn de gebruikers. Zeker de zakelijke gebruikers (taxi, touringcar, openbaar vervoer, stadslogistiek en service- en installatiebedrijven) moeten op hun hoede zijn. Stroom is een startvoorwaarde voor de zero emissie zones. Maar laat, of laad, je de caas niet van het brood eten; charging as a service. Als je het als bedrijf als corvee beschouwt, dan kun je jezelf lelijk in de hoek schilderen. Bij wie kun je straks nog terecht voor stroom?

Laadpalen bleken achteraf niet het nieuwe goud. Met de kennis van toen is daarover vandaag weinig te zeggen; opportunity never knocks twice. Het leek zo mooi dat uitgerekend twee Nederlandse bedrijven wisten te scoren: Allego en EVBox. De bedrijven wisten de 'stuff' (techniek) mooi te combineren met 'fluff' (data). 

 

Voor wie meer wil weten over de toekomst van laden: op 7 november is er het Future of Charging symposium 2024: Moving towards urban logistics with zero emission.

Walther Ploos van Amstel.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO