PwC voorspelt dat 20% van de zware vrachtwagens in 2030 elektrisch is. Deze groei zal worden aangedreven door technologische vooruitgang, dalende kosten en strengere regelgeving. Vooral in Europa zal de transportsector te maken krijgen met strengere CO2-limieten. Ook komen er voertuigen op de markt met een groter bereik en kortere laadtijden. Vanaf 2025 zal de TCO van BET’s lager zijn dan die van dieseltrucks. Echter, aanzienlijke privé-investeringen in laadinfrastructuur bij depots zijn cruciaal om dit kostenvoordeel volledig te benutten.
Meer aanbod
Met de nieuwe generatie BET die op de markt komt, worden meer gebruiksscenario's mogelijk, maar voor een volledig aanbod is verdere ontwikkeling van vrachtwagens nodig. Voor deze gebruiksscenario's zullen zowel standaard- als langeafstandsvarianten worden aangeboden om aan de flexibiliteitseisen van de klant te voldoen. Samenwerking tussen sectoren is essentieel. Fabrikanten en toeleveranciers die effectief samenwerken, kunnen de ontwikkelingskosten aanzienlijk verlagen.
Aangepaste bedrijfsvoering kan leiden tot aanzienlijke kostenbesparingen en efficiëntiewinst. Bedrijven die hun activiteiten aanpassen aan de eigenschappen van BET’s, kunnen een duidelijke verbetering in efficiëntie realiseren, waarbij financieringskosten en handmatige processen aanzienlijk worden verminderd.
Laadinfrastructuur
Uit de PwC studie blijkt ook dat de aanleg van een laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens bijna 35 miljard euro zal kosten. er zijn tot 2035 ongeveer 6,1 miljard euro aan overheidsinvesteringen in Europa nodig zal zijn om 720 oplaadparken te realiseren, waarmee een landelijke dekking wordt gecreëerd. Daarnaast zal de logistieke sector nog eens 28,6 miljard euro investeren in de bouw van circa 28.500 oplaadpunten bij depots.
Een goed ontwikkelde laadinfrastructuur is essentieel, omdat de energiekosten een groot deel van de totale bedrijfskosten in de logistiek uitmaken. Tot nu toe lag de nadruk vooral op openbare snellaadparken, die nodig zijn voor een brede dekking, maar waarvan de bezettingsgraad sterk kan variëren, aldus PwC-expert Philipp Rose. “Daarom zou de logistieke sector in de toekomst ook meer initiatief moeten nemen en meer moeten investeren in laadpunten in depots.” Dit zou de bezettingsgraad beter voorspelbaar maken, wat kan helpen om de kosten te beheersen.
McKinsey: elektrische vrachtwagens zijn nog 30% te duur
McKinsey presenteerde tijdens de IAA vorige week een rapport waarin staat dat met de klimaatregelgeving van de Europese Unie het aandeel van nieuwe vrachtwagens met nulemissie moet stijgen van minder dan 2 procent nu naar 40 procent in 2030. Dit komt doordat de CO2-uitstoot van alle nieuwe voertuigen tegen 2035 met gemiddeld 43 procent moet dalen ten opzichte van het niveau in 2019. Volgens McKinsey mogen nieuwe elektrische voertuigen niet meer dan 30 procent duurder zijn dan voertuigen met een dieselmotor, om tot een gelijk TCO te komen
Source: PwC
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO