Voor het bezorgen van online boodschappen rijden er inmiddels al net zoveel voertuigen op de weg als voor de normale winkeldistributie. En, Jumbo en Albert Heijn gaan binnen twee à drie jaar samenwerken op logistiek gebied: ‘Ze zullen wel moeten.’
Die conclusie trekt lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA) Walther Ploos van Amstel op Distrifood in gesprek met redacteur Herman te Pas. Hij legt aan Distrifood uit wat er precies mis is, hoe het beter kan en wat de toekomst gaat brengen op het gebied van logistiek. Planningen lopen in de soep, leveringen aan supermarkten komen te laat of niet compleet aan en er is een groot gebrek aan chauffeurs. De problemen beperkten zich overigens niet tot de supermarktketens. Horecagroothandel Sligro kwam vorige week nog met een winstwaarschuwing door logistieke problemen.
Lees het interview in Distrifood hier.
Er is een tekort aan chauffeurs
‘Het is enorm. We hebben te maken met duizenden openstaande vacatures in de transportsector. Vooral in het zuiden en het westen is het moeilijk om personeel te vinden. Hoe dat komt? Ten eerste heb je te maken met vergrijzing en dat gaat hand in hand met een oplopend ziekteverzuim. Een goed transportbedrijf heeft tegenwoordig gemiddeld al vijf procent ziekteverzuim en bij minder goede bedrijven is dat zelfs acht procent. Tel daarbij op de krapte op de arbeidsmarkt, mensen hebben tegenwoordig wat te kiezen. Ze willen geen onregelmatig werk, maar bijvoorbeeld drie dagen in de week werken. En vooral niet in de weekenden.
Dat plannen, dat gaat niet goed?
‘Chauffeurs staan inmiddels al 55 procent van hun tijd stil. En dan reken ik de tijd in de files nog niet eens mee. Tachtig procent van het totaal aantal uren zit de chauffeur inmiddels in de stad en daar kan de filevertragingstijd oplopen tot een derde van de totale leveringstijd. Dat komt door de traditionele manier van plannen. Vroeger ging men met één volle vrachtwagen naar een winkel, dat zijn er nu vier tot acht. En die moeten er allemaal om een bepaalde tijd zijn. Tel daarbij op dat er bij steeds meer winkels geen of weinig opslagruimte is. Het wordt tijd om dynamisch te plannen, dat bedrijven gezamenlijk distributiesystemen gaan aansturen.’
Hoe moet het nu?
‘De transportsector snakt naar rust, reinheid en regelmaat. Supermarktketens moeten onderling veel meer data delen en veel meer samen plannen. Onderling communiceren wie er nog plek over heeft in de auto, bijvoorbeeld. Zowel op de lange als korte termijn zal men moeten plannen. Een gezamenlijk plan maken richting de kerst, maar ook de dagelijkse gang van zaken. Dat kan allemaal binnen een, zoals we dat in de logistiek noemen, cross chain control centre. Dat gaat allemaal gebeuren in de supermarktbranche. Niet voor deze Kerst, maar wel over twee, drie jaar.’
Een andere manier van werken
‘Ahold Delhaize ondersteunt de transporteurs al met een zogeheten retailcontrol tower op basis van het open trip model. Ze combineren hun eigen data met bijvoorbeeld verkeersdata. Informatiestromen worden slim gekoppeld aan goederenstromen. Dat zouden Jumbo en Sligro ook moeten doen. Er moet een horizontale samenwerking komen. Ik hoor in de wandelgangen dat Jumbo ook die kant op wil. Partijen moeten gaan kijken naar elkaars capaciteiten.’
Wat gebeurt er als we niks doen? Walther Ploos van Amstel: ‘Dan zijn de vooruitzichten heel slecht. Er rijden nu al net zo veel auto’s rond die online bestellingen leveren, als wagens voor de normale winkeldistributie. Tel daarbij op de groei van convenience, ook die producten moeten vervoerd worden. En de steden gaan op slot voor zwaar verkeer, zit er ook aan te komen. In Amsterdam zou je in dat geval al zes keer zoveel meer voertuigen nodig moeten hebben voor de leveringen. Daarnaast moet de Co2 omlaag en ook dat kan alleen maar met minder voertuigen.’
Lees het hele interview in Distrifood hier.
Lees ook Financieel Dagblad over de problemen bij levensmiddelendistributie.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO