De online markt is sterk in beweging. PostNL speelt daarop in door de pakketbezorging zo goed mogelijk op zowel de groei als de wensen van verzenders en ontvangers af te stemmen. Met als doel pakketten in één keer bij de ontvanger af te leveren: waar en wanneer zij dat willen. Dat lukt in 95% van de gevallen bij de eerste bezorgpoging, volgens PostNL. Als gekozen is voor thuisbezorging wordt het pakket altijd één keer thuis aangeboden. Lukt het de bezorger niet om het pakket thuis af te leveren, dan gaat het vanaf nu direct naar de dichtstbijzijnde PostNL-locatie. Klantonderzoek door PostNL heeft uitgewezen dat de meeste ontvangers dat graag willen. Op deze manier kunnen ontvangers hun pakket daar een dag eerder ophalen.
Controle over bezorging
PostNL werkt er hard aan om de pakketbezorging zo goed mogelijk op zowel de groei als de wensen van verzenders en ontvangers af te stemmen. In de afgelopen jaren zijn er steeds meer mogelijkheden toegevoegd om ontvangers meer controle over de bezorging van hun pakket te bieden en ook webwinkels bieden regelmatig meer dan één bezorgoptie aan.
Uit ervaring blijkt dat een groot deel van de ontvangers waarbij de eerste bezorgpoging niet slaagde, ook bij de tweede poging niet thuis is. En uit klantonderzoek weten we dat de meeste ontvangers liever willen dat deze pakketjes direct naar een PostNL-locatie worden gebracht. Dan zijn deze pakketten namelijk een dag eerder beschikbaar. Er zijn op dit moment zo’n 3.300 PostNL-locaties in Nederland dus er is er altijd een in de buurt.
Niet meer voor niets in de bestelbus
Omdat pakketten geen tweede keer meer mee hoeven in de bus scheelt dat onnodige kilometers en dus CO2-uitstoot. De ruimte in pakketbussen wordt beter benut en daarmee kan PostNL die capaciteit optimaler inzetten. Dat is nodig want het aantal pakketten groeit nog steeds gestaag en de laatste twee maanden van het jaar is het extra druk.
Bron: PostNL
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Bovendien wordt het dan gebracht naar zo ongeveer het verste afhaalpunt, terwijl er drie zijn die voor mij veel dichterbij zijn.
Een klacht indienen heeft geen zin, want een reactie krijg je niet.
Nu krijg je meerdere wijzigingen per pakket door via de app en met als eindresultaat dat er nog op een ander tijdstip bezorgd wordt.
Dan heb je het direct bij thuiskomst op de oorspronkelijke bezorgdatum.
Dat is nog sneller, toch?
Post.nl strooit pakketjes uit zoals hen dat goed uitkomt: Soms bij de buren, waar dat echt niet de bedoeling is, soms in een andere wijk bij een ophaalpunt, soms krijg je het uren nadat het als in de track and trace als bezorgt is afgegeven.