Online levensmiddelen een blijvertje? Dan moet het wel anders

Online levensmiddelen is een blijvertje stelde de CEO van Albert Heijn gisteren op Distrifood. Intussen zijn er wel de nodige groeipijntje bij Picnic, Jumbo en Albert Heijn. Het voelt alsof je een lot in de coronatombola hebt gewonnen als je weer mag bestellen. We hebben zelfs ’s nachts geprobeerd een bestelling te plaatsen.

Albert Heijn bracht gisteren de boodschappen keurig op tijd en bijna compleet bij ons thuis; prima service (al jarenlang). Alleen het potje sambal en een doos tissues ontbraken. Niet echt levensbedreigend. Het volgende bestelmoment hebben we ook al kunnen boeken. Ze leveren knap werk in de levensmiddelenlogistiek.

Mijn buren hebben een bezorgabonnement en zijn minder tevreden. Ze krijgen niet waarvoor ze betaald hebben. Toch hebben ze wel begrip voor de situatie waar we met z’n allen in zitten. Om het groeiende aantal online-orders te verwerken zijn nu eenmaal meer handjes nodig. Binnen de online magazijnen van supermarktketens zijn al meer mensen werkzaam dat in de winkelmagazijnen. Voor online zitten er meer chauffeurs op de weg dan voor de supermarkten. Online heeft het misschien even zwaar, maar ligt zeker niet op z’n gat.

Albert Heijn en Jumbo zullen de capaciteit echt moeten uitbreiden als online inderdaad een blijvertje wordt. Je ontkomt dan niet aan robotisering en e-commerce ready packaging. Een voorbeeld daarvan is het kwartkrat van Heineken dat Picnic nu verkoopt.’

Een ander punt is de planbaarheid van transport. Online supermarktketens zullen moeten nadenken over het maken van planbare melkrondes zoals Picnic doet. Dat geeft rust, reinheid en regelmaat in de transportplanning en je hebt ook minder tijd nodig aan de deur. Je hebt dan minder voertuigen nodig.

Albert Heijn en Jumbo moeten zich afvragen of nog wel 60 verschillende bezorgmomenten binnen een week willen aanbieden aan consumenten. Moet dat niet met een derde omlaag? Ik weet dat het moeilijk is met levensmiddelen, maar de PostNL bezorger doet 200 leveringen per dienst, in de levering zit dus nog heel veel ruimte. En misschien moet men op termijn wel sleutelen aan het online aanbod, keuzes maken over wel of niet tot in de keuken leveren.

Walther Ploos van Amstel

(in Distrifood)

 

 

 

 

 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO