Nieuwe hubaanbieders voor servicelogistiek in zero-emissie zones

Allsafe-oprichter en ceo Eric Stubbé heeft grote plannen. Binnen tien jaar wil hij 240 locaties met elektrische laadfaciliteiten in Nederland hebben. Met het oog op de strengere emissieregels in binnensteden hoopt het opslagbedrijf een sleutelrol te kunnen vervullen voor retailers, bouwbedrijven en vervoerders.

Allsafe en 50five kondigen in oktober 2024 hun samenwerking aan voor de realisatie van een landelijk netwerk van slimme laadpunten voor elektrische voertuigen, op alle bestaande en toekomstige locaties, met zowel regulier laders (AC) als super-snelladers (DC). De eerste locaties werden eind november 2024 geopend, met een geplande uitbreiding naar alle 44 vestigingen van Allsafe Mini Opslag in Nederland in 2025.

De vestigingen, gunstig gelegen aan de rand van stadscentra en nabij uitvalswegen, zijn geschikt voor publiek toegankelijke snellaadstations. Met de opkomst van zero-emissiezones in stedelijke gebieden groeit ook de behoefte aan laadfaciliteiten voor elektrische bedrijfsvoertuigen, een ontwikkeling waarop Allsafe samen met 50five inspeelt door verhuurbare parkeerplekken en op- en overslag te realiseren met een vast laadpunt. “Met een dergelijke energie-hub, in combinatie met voorzieningen voor opslag en logistiek, creëren we de ideale omstandigheden voor een micro-logistic-hub”, aldus Eric Stubbé, “Allsafe investeert flink in faciliteiten voor last-mile en first-mile delivery, om bij te kunnen dragen aan efficiënte en duurzame stadslogistiek”.

Ook aanbieder APCOA Urban Hubs wil parkeerlocaties in Europese stadscentra open stellen voor andere toepassingen voor wonen, werken en vrije tijd. Deze locaties kunnen dienen als logistieke centra voor last mile delivery, oplaadpunten bieden voor EV’s, e-scooters en e-bikes of als ophaal- en afzetpunten voor mobiliteitsaanbieders. Ze denken er zelfs over om bioscopen en bars, pop-up stores of locale productie huisvesten.

Amsterdam werkt aan de opening van een klushub in 2025. In de Piet Heingarage start een proef met een overstappunt. Ondernemers kunnen hier hun voertuig parkeren en overstappen op een elektrisch voertuig. De EU ondersteunt de Amsterdamse proef die onderdeel is van het MoLo Hubs project in vijf Europese steden. In de proef kijkt de gemeente Amsterdam naar een app om gebruik te maken van de klushub, wat de kosten en tarieven zijn, hoe gebruikers de hub ervaren en wat het hun oplevert, wat we er in de binnenstad van merken en welke segmenten zich lenen voor de hub.

De toekomst van servicelogistiek zit in stedelijke hubs; daar ligt de werkvoorraad, daar kun je zaken vooraf installeren, uitpakken en testen. Dat wordt het bezoek aan de klant een efficiënte en snelle pitsstop. Dat spaart veel kosten en veel irritatie. Als je het in de hub goed regelt, dan kan de monteur zelfs op de fiets naar de klus.

Walther Ploos van Amstel.