Is uitstel afstel nu de zero-emissiezone in Amsterdam wordt ingeperkt?

Is uitstel afstel nu de zero-emissiezone in Amsterdam wordt ingeperkt en deels wordt uitgesteld? Het Nieuwsblad Transport vroeg het aan Walther Ploos van Amstel.

Kleinere zero-emissie zone

Walther zegt over het Amsterdamse verkeersbesluit: 'De zero-emissiezone wordt 80% kleiner dan eerst de bedoeling was. Volgens de wethouder wordt de zone in 2028 alsnog uitgebreid tot aan de ring A10. Maar in het verkeersbesluit staat het jaar 2028 nergens genoemd, dat is mijn grootste zorg. Uitstel mag natuurlijk geen afstel worden. Moeten we nu over twee of drie jaar alle procedures opnieuw doorlopen? Dit betekent opnieuw onzekerheid voor de bedrijven. De wethouder moet echt meer vastleggen over de volgende stappen'.

De gemeente heeft na de ruim 370 zienswijzen aanpassingen gedaan. Enkele grote productiebedrijven en het Food Center Amsterdam vallen nu buiten de zero emissie zones. TLN omschrijft het als duidelijkheid voor de ondernemers. Als reden voor een kleinere zone noemt de gemeente Amsterdam de verwarring met de bebording. Voor andere gemeenten zoals Rotterdam lijkt dat geen probleem. 

Uiteindelijk bereik je wel de klimaatdoelen

De gemeenteraad heeft het verkeersbesluit aangenomen. Walther: 'Vind ik het jammer? Eigenlijk wel, maar er loopt geen bloed uit dit besluit. Ik snap ook dat bedrijven soms meer tijd nodig hebben. En de gemeente misschien zelf ook. Vanwege de overgangsregeling zouden de meeste bedrijven toch wel met dieselbusjes in de zone hebben gereden tot 2028. Uiteindelijk is er een zone gekomen, dat is het belangrijkste'.

Ook zonder zero-emissiezones rijden we na 2035 vooral elektrisch en bereiken we daarmee de klimaatdoelen. Echte ondernemers kiezen overigens zelf al voor een duurzame toekomst. Veel bouwbedrijven, retailers en thuisbezorgers zijn al onderweg naar zero-emissie. Die laten zich niet leiden door lokale maatregelen, die overigens maar over 8% van de afleveradressen gaan. Die hebben geen zero-emissiezone nodig. 

Zero-emissie was mooi, zero-impact is beter

Er is de afgelopen jaren gewerkt aan het terugdringen van uitstoot, maar in steden is het intussen alleen maar drukker geworden. Volgens onderzoek van TNO voor de Topsector Logistiek stadslogistiek tot 2035 nog eens met 19% toe. Na zero-emissie is het belangrijk dat er aandacht komt voor zero-impact met minder overlast en meer verkeersveiligheid. 

Bron: Nieuwsblad Transport

Krijg toegang tot alle toepasbare kennis en gedeelde ervaringen met een Pro-abonnement

Upgrade nu voor €200,— 

Managementsite, kritisch, wars van hypes, interactief en altijd op zoek naar wat wél werkt.

Word een PRO