Terwijl de NS een treinreis tussen Amsterdam en Berlijn komend jaar een halfuurtje korter maakt, komt er in het voorjaar de mogelijkheid om ook ’s nachts naar Berlijn te reizen. Zelfs de KLM wil ons in de trein krijgen. Dat klinkt veelbelovend. Maar, dan moet de reiziger wel centraal staan in de 'customer journey' van de spooraanbieders.
Trein of taxi?
Eind vorig jaar reisde ik met een collega naar een internationale workshop aan de Ruhr-universiteit van Bochum. Dat is een kleine 240 km. Op de heenreis waren alle ICE treinen al vol geboekt. Een taxi bracht ons keurig van Amsterdam naar Bochum voor 300 euro. Zelfs in de drukke spits waren we binnen 3 uur op locatie; ontspannen en goed voorbereid.
Onze onderzoekscollega’s uit Polen kwamen met de auto. Hun treinreis zou meer dan 12 uur hebben geduurd. De collega’s uit Hamburg strandden halverwege hun treinreis vanwege personeelsproblemen bij DB en misten daardoor de eerste ochtendsessie.
ICE-leed
Terug zouden we wel met de trein gaan. Twee tickets eerste klas flextarief: ruim 260 euro voor de ICE. Een stevige ticketprijs; en dan nog niet eens van deur-tot-deur.
Op station Duisburg ging het fout. De eerste ICE viel uit. De volgende ICE besloot ineens richting Berlijn te rijden. Foutje op de borden op het perron. Daarna vielen alle ICE's naar Amsterdam uit. DB gaf geen enkele informatie over alternatieven. Je moet het allemaal zelf maar uitzoeken (en proberen om te boeken).
Al boemelend kwamen we na 8 uur reizen in Amsterdam aan. In treinen zonder voorzieningen, overvol, vaak ook weer vertraagd en met vele overstappen. Internationaal reizen met de trein is duur, gaat te vaak verkeerd, is ongemakkelijk en niet betrouwbaar. Volgende keer nemen we gewoon weer een taxi of het vliegtuig.
Eenvoudig, betrouwbaar en veilig
Boeken en omboeken moet veel eenvoudiger kunnen. De ticketsystemen zijn onnodig ingewikkeld. Als het fout gaat word je van het kastje naar de muur gestuurd door ticketverkoper en spooraanbieders.
Je hebt geen enkele rechten als treinreiziger? Het is mij nog nooit gelukt een claim voor een vertraagde of gecancelde trein succesvol in te dienen (of je krijgt een voucher die je vervolgens nergens kan inwisselen). Als ik bij KLM boek dan zorgt KLM voor mij. Zijn nemen hun verantwoordelijkheid voor de reiziger (al gaat dat ook wel eens fout de laatste twee jaar).
De treinknooppunten zijn onbehagelijk. Wie voelt zich veilig en comfortabel op of rond Amsterdam CS, Berlijn Hbf of Gare Du Nord in Parijs? De betere voorzieningen om te wachten (of zelfs maar even te zitten) zijn er nauwelijks.
Mag treinreizen duurder zijn dan vliegen? Van mij mag dat als je lekker zit, kunt werken of ontspannen en veilig en op tijd op je bestemming aankomt. Dat is het soms wel (naar Parijs of London), maar te vaak, nog niet.
De internationale reiziger moet centraal staan in de ‘customer journey’ van de spooraanbieders. Dan krijg je mij, en mijn collega's, misschien echt uit het vliegtuig. Ik wil dolgraag!
Walther Ploos van Amstel.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Op de terugreis bleek wederom mijn trein uit Praag eerst enorm vertraagd en vervolgens ook gecancelled. Ook latere treinen werden gecancelled. Nul informatie en enorme verwarring. Toen kon ik gelukkig nog snel een kostbaar KLM ticket naar Amsterdam regelen.