Hoe zit het met de actieradius van een volle bestelauto met een aanhanger?

De actieradius van een elektrische (bestel)auto is voor veel ondernemers een bron van zorg. Wat is de invloed van belading, en wat doet een aanhangwagen met de actieradius? Uit een onderzoek van Arval met het United Test and Assembly Centre (UTAC) blijkt dat de actieradius van een elektrische bestelauto met 25 tot meer dan 30 procent kan afnemen bij (volle) belading en het gebruik van een aanhanger. Dat was ook al zo bij dieselvoertuigen. Daarmee komt de effectieve actieradius (afhankelijk van de gekozen batterij) in de praktijk uit op 50 tot 100 kilometer bij de grotere bestelautos.

Maximaal trekvermogen en actieradius

Bedrijven die vaak zware ladingen vervoeren of regelmatig met een aanhanger rijden, moeten dus rekening houden met de beperktere actieradius van elektrische voertuigen. Daarnaast mag een middelgrote elektrische bestelwagen in sommige gevallen slechts 750 kg trekken, terwijl een vergelijkbare dieselvariant tot wel 3.000 kg aankan. Deze beperking, gecombineerd met langere laadtijden, maakt de overstap naar elektrische voertuigen een uitdaging voor bedrijven die sterk afhankelijk zijn van snelheid en efficiëntie.

Testresultaten

De testresultaten laten zien dat een volle lading en 500 kg trekgewicht de actieradius van een batterij-elektrische auto verkleinen tot 77 procent van de werkelijke actieradius. Voor middelgrote elektrische bestelauto’s werd een vergelijkbaar resultaat gemeten: hun actieradius daalde tot 75,92 procent. De grootste impact werd gezien bij grote elektrische bestelauto’s, waar de actieradius met een volle lading en 500 kg trekgewicht slechts 69 procent bedroeg.

De onderzoekers vergeleken de behaalde actieradiussen ook met de officiële WLTP-cijfers (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Hieruit bleek dat de werkelijke actieradius van grote elektrische bestelauto’s slechts 57 procent van de WLTP-actieradius is, voor middelgrote elektrische bestelauto’s is dit 55 procent, en voor elektrische personenauto’s slechts 50 procent. Dit laat zien dat de officiële cijfers vaak te optimistisch zijn in vergelijking met wat voertuigen in de praktijk kunnen halen.

Uit het Arval-onderzoek blijkt dat het trekken van lasten, zoals aanhangwagens, een van de grootste effecten heeft op de actieradius van elektrische voertuigen. Bij grote elektrische bestelauto’s zorgde het slepen met een volle lading voor een afname van de actieradius met 31 procent, waardoor slechts 69 procent van de oorspronkelijke actieradius overbleef. Middelgrote bestelwagens verloren 24 procent van hun actieradius bij volledig laden en slepen, terwijl elektrische personenauto’s een daling van 23 procent lieten zien, wat resulteerde in een resterende actieradius van 80 procent.

Lees het volledige rapport hier.

 

Krijg toegang tot alle toepasbare kennis en gedeelde ervaringen met een Pro-abonnement

Upgrade nu voor €200,— 

Managementsite, kritisch, wars van hypes, interactief en altijd op zoek naar wat wél werkt.

Word een PRO