Transport en opslag dragen bij aan minstens 7% van de wereldwijde broeikasgasemissies. Het aanpakken van deze emissies is essentieel voor bedrijven die streven naar net-zero als onderdeel van een uitgebreide milieu-, sociale en governance-strategie (ESG). McKinsey rapporteert hierover.
Markt voor groene logistiek
De focus op groene logistiek ('green logistics') zal naar verwachting aanzienlijke financiële implicaties hebben in de komende jaren. Volgens McKinsey kan de vraag naar groene logistiek tegen 2030 naar schatting $350 miljard bereiken, wat ongeveer 15% van de totale wereldwijde logistieke uitgaven vertegenwoordigt, zelfs zonder mogelijke prijsverhogingen voor groen transport mee te rekenen.
Ondanks de veelbelovende toekomst van groene logistiek gaat het langzaam. Bijna de helft van de door McKinsey ondervraagde bedrijven heeft geen doelen voor net-zero in transport en opslag. Slechts een kwart heeft doelen gesteld en gelooft dat ze deze kunnen bereiken, terwijl een vergelijkbaar aantal twijfelt of ze hun reductiedoelstellingen kunnen halen.
Slechts een kwart van de verladers en dienstverleners zijn zeker van hun initiatieven om de CO2-doelen te halen. Dit wijst op een kloof tussen de bereidheid om te betalen voor net-zero transport en de daadwerkelijke implementatie. Naarmate klantbehoeften veranderen, de regelgeving strenger wordt en de verwachtingen van belanghebbenden toenemen, kunnen bedrijven die niet decarboniseren achterblijven bij concurrenten die hun groene initiatieven wel verder ontwikkelen.
Uitdagingen
Verschillende uitdagingen belemmeren net-zero logistiek:
Terughoudendheid van de eerste gebruikers: Hoewel verladers bereid zijn te betalen voor uitstootvrij transport en doelen hebben gesteld, is het aanbod van hoogwaardige, uitstootvrije transportopties beperkt. Het opbouwen van dit aanbod vereist aanzienlijke investeringen en nieuwe capaciteiten van vervoerders. Verladers aarzelen om financieel te investeren in elektrische vloten vanwege onzekerheden over de operationele levensvatbaarheid en de beschikbaarheid van noodzakelijke infrastructuur, zoals laadinfrastructuur.
Onzekere nieuwe technologieën: Nieuwe technologieën brengen uitdagingen met zich mee, zoals het afstoten van oude voertuigen en gebouwen, beperkingen in de productiecapaciteit van biobrandstoffen en onzekerheid over de TCO. Veel bedrijven testen schone technologieën, maar zijn terughoudend om op te schalen totdat er meer zekerheid is bereikt.
Sectorspecifieke en bedrijfsspecifieke overwegingen: Specifieke logistieke toepassingen compliceren de planning voor net-zero doelen. In de zeevaart is batterijvoeding geen haalbare oplossing vanwege de hoge energiebehoeften. Duurzame brandstoffen zoals methanol, ammoniak of vloeibaar waterstof zijn noodzakelijk, maar deze technologieën zijn nog niet op grote schaal beschikbaar. Bijvoorbeeld, ammoniakmotoren en brandstofcellen voor maritieme toepassingen zijn nog in ontwikkeling, en de levering van duurzame brandstoffen in grote havens is beperkt. Deze onzekerheden vertragen investeringsbeslissingen in duurzamen vloten.
Levensvatbare routes naar net-zero
Ondanks de uitdagingen zijn er routes naar net-zero logistiek nu de technologische oplossingen meer beschikbaar komen en betaalbaar worden. McKinsey's analyse suggereert dat een reductie van 40 tot 50% in logistieke emissies tegen 2030 haalbaar is met de huidige technologie.
Op de korte termijn kunnen bedrijven bewezen, kosteneffectieve net-zero strategieën toepassen. Dit begint met een holistische en analytische kijk op de supply chain om afgelegde afstanden te minimaliseren en de emissie-efficiëntie per kilometer te verbeteren.
Netwerkherontwerp: Afstanden verminderen begint met een datagedreven analyse van magazijn- en hublocaties, transportkosten, vraagvoorspellingen, scenarioplanning en operationele kosten. Een beslissingsmodel kan kosten en emissies evalueren om te informeren over beslissingen over faciliteitslocaties, productie- en magazijnvoetafdrukken, make-versus-buy beslissingen en klanttoewijzing aan optimale magazijnlocaties.
Magazijn: Magazijnen kunnen worden verduurzaamd door de energiebehoeften te verminderen en te streven naar emissieneutrale, zelfvoorzienende operaties met gesloten energiesystemen. Bijvoorbeeld, GLS exploiteert een zelfvoorzienend, emissievrij magazijn in Essen met batterijopslagsystemen. Investeringen in energie-efficiënte ventilatoren, verlichting en temperatuursensoren, verbeteringen aan het gebouw, locale hernieuwbare energie en elektrische apparatuur kunnen de emissies aanzienlijk verlagen en de operationele kosten verminderen.
Minder kilometers: Bedrijven kunnen laad- en routeverbeteringen combineren met geoptimaliseerde netwerklocaties om onnodige kilometers te verminderen. Verbeterde datagedreven beslissingen kunnen voertuigen vol plannen en lege kilometers minimaliseren. Strategieën zoals retourvrachtmatching en meerdaagse routeplanning kunnen de benutting verbeteren.
Modal shift: Het verschuiven of combineren van transportmodaliteiten is een effectieve manier om kosten en CO2-emissies te verminderen. Wegtransport is meer dan vijf keer emissie-efficiënter dan luchtvracht, en spoor- en zeevaart zijn zeven tot twintig keer efficiënter.
Stappen naar net-zero
- Bepaal de huidige emissies en stel reductiedoelen vast.
- Regel het CO2-management: zorg voor programmamanagement om de inspanningen te overzien.
- Ontwikkel een programma voor verduurzaming met duidelijke prioriteiten en impact.
- Monitor en investeer in bewezen technologieën: Houd nieuwe technologieën in de gaten en doe gerichte investeringen om op koers te blijven met CO2-reductiedoelen.
Bron: McKinsey
Volg hier wat de Topsector Logistiek doet verduurzaming.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO