Hoe de Disaster Relief Hubs van Amazon noodhulp versterken

Amazon heeft wereldwijd 15 rampenbestrijdingshubs. Deze hubs zijn strategisch gelegen in rampgevoelige gebieden en houden essentiële voorraden aan die klaarstaan voor onmiddellijke levering. Met hun wereldwijde logistiek en technologie kan Amazon de gedoneerde goederen snel verzenden naar gemeenschappen die getroffen zijn door natuurrampen.

Hoe werken de rampenbestrijdingshubs van Amazon?

De hubs van Amazon bieden cruciale infrastructuurondersteuning bij  rampenbestrijding. Ze bevinden zich dicht bij grote steden en transportnetwerken, waardoor ze voorraden snel kunnen leveren aan getroffen gemeenschappen – binnen 72 uur na een verzoek van een hulporganisatie.

Amazon heeft gegevens geanalyseerd van eerdere noodhulpacties en een strategie ontwikkeld om veelgevraagde hulpgoederen dicht bij rampgevoelige gebieden op te slaan. De hubs bevatten essentiële voorraden voor gebruik na aardbevingen, orkanen, overstromingen, aardverschuivingen, tornado’s en andere rampen. Denk hierbij aan overstromingsbestrijdingsmiddelen, schoonmaak- en reparatiematerialen, uitrusting voor het bestrijden van bosbranden, hygiëneproducten en andere noodhulpartikelen zoals zeilen, waterfilters, zaklampen en op zonne-energie werkende lampen.

Waar bevinden de rampenbestrijdingshubs van Amazon zich?

Amazon exploiteert rampenbestrijdingshubs in zes landen: Australië, Duitsland, India, Japan, Mexico en de VS. In 2024 openden ze hun eerste Europese hub in Duitsland en onze eerste Amerikaanse hub, speciaal gericht op bosbrandbestrijding, in Zuid-Californië.

In februari 2025 openden we onze eerste rampenbestrijdingshub in Mexico. Deze nieuwe hub, gevestigd in Tepozotlán, ondersteunt Amazon’s lokale partners, waaronder niet-gouvernementele organisaties en rampenbestrijdingsinstanties zoals het Mexicaanse Voedselbanknetwerk (BAMX), het Mexicaanse Rode Kruis, de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) van de Verenigde Naties en World Central Kitchen. Deze hub helpt deze organisaties en noodhulpteams zich voor te bereiden op natuurrampen voorafgaand aan het orkaanseizoen van 2025.

Hoe heeft Amazon rampenbestrijding wereldwijd geholpen?

In de afgelopen 24 maanden heeft Amazon rampenhulp geboden bij overstromingen in Spanje en Centraal- en Oost-Europa; bosbranden in Californië, Chili, Colombia, Australië en Hawaï; aardbevingen in Japan, Turkije, Syrië en Marokko; en orkanen en cyclonen in Florida, India, Mexico en Puerto Rico. Sinds 2017 heeft Amazon meer dan 25 miljoen producten gedoneerd en geleverd om gemeenschappen te ondersteunen die getroffen zijn door 187 natuurrampen wereldwijd, waaronder in Acapulco en Monterrey in Mexico.

“Wanneer een natuurramp toeslaat, is snelle hulp cruciaal. Onze logistieke en technologische capaciteiten stellen ons in staat om snel en effectief bij te dragen,” zegt Diego Mendez de la Luz, directeur van Amazon’s operaties in Mexico. “Met de opening van deze nieuwe hub in Mexico kunnen we nog sneller en efficiënter samenwerken met noodhulporganisaties en rampenbestrijdingsinstanties in het hele land.”

Verbetering van rampenrespons met cloudtechnologie

Onze ondersteuning tijdens natuurrampen gaat verder dan alleen het gebruik van de logistiek om snel hulpgoederen te leveren aan getroffen gebieden. Amazon Web Services (AWS) helpt organisaties de kracht van cloudcomputing te benutten om de rampenrespons te verbeteren. Zo werkt AWS samen met het Amerikaanse Rode Kruis om gemeenschappen beter te ondersteunen door innovatieve cloudoplossingen te ontwikkelen. Dit omvat onder andere het inzetten van Alexa-apparaten om orkaanwaarschuwingen te ontvangen en het plannen van bloeddonaties.

Het Disaster Relief-team helpt ons de logistieke expertise van Amazon te benutten om wereldwijd hulpacties te coördineren. AWS heeft ook een speciaal Disaster Response-team dat standby-partners—waaronder hulporganisaties, overheidsinstanties en non-profitorganisaties—helpt zich voor te bereiden op rampen en hierop te reageren met ondersteuning van cloudtechnologie.

Dit omvat het testen van proof-of-concepts en het verfijnen van bestaande innovaties onder gesimuleerde rampomstandigheden, zoals het inzetten van AWS Disaster Response-voertuigen. Deze voertuigen kunnen netwerkverbindingen herstellen wanneer internet- en telecominfrastructuur zwaar beschadigd is. Ze zijn uitgerust met krachtige, draagbare cloudcomputingapparaten die geschikt zijn voor extreme omstandigheden.

AWS heeft cloudtechnologie ingezet om partners te ondersteunen bij het in kaart brengen en beoordelen van schade in zwaar getroffen gebieden, het herstellen van internetverbindingen en het opschalen van callcenters om de toegenomen hulpverzoeken na een ramp te verwerken. Daarnaast biedt het team rekenkracht aan hulporganisaties in het veld, zodat zij ter plaatse informatie kunnen verwerken en sneller beslissingen kunnen nemen over waar de hulp het hardst nodig is.

Bron: Amazon

Lees ook: Hoe is het met de weerbaarheid van de logistieke sector?

Verbeter je persoonlijke effectiviteit, scherp je managementvaardigheden en houd je vakkennis actueel

Neem een Pro-abonnement 

Upgrade nu voor €200 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>