Het inkopen van elektrisch vervoer doe je zo

Eind vorig jaar was ik bij een congres over duurzaam, emissieloos, bio based, circulair en industrieel bouwen. Aannemers in de bouw kiezen voor elektrisch transport omdat ze daarmee betere scoren bij de aanbesteding op basis van duurzaamheid. Tijdens het congres zei een van de aannemers nu 2,5 keer hogere tarieven te betalen voor transport, vanwege de 2,5 keer hogere kosten van een elektrische vrachtwagen. Dit leidde tot een boeiende discussie over de opbouw van de transportkosten, de tarieven, marktwerking en de toekomst van het inkopen van transport.

Bij dieselvrachtwagens hoefde de transportinkoper alleen maar de transporteurs tegen elkaar uit te spelen op basis van de laagste prijs. Maar de inkoop van elektrisch vervoer is alles behalve een straight rebuy of zelfs een modified rebuy. Dit is een new task voor de transportinkoper en het inkoopteam. Heb je daarvoor de kennis in huis? Bij elektrisch wegtransport is er een totaal ander, en ongelijk, speelveld.

Het begrip van de complexiteit van elektrische vervoer, de laadinfrastructuur en natuurlijk de opbouw van kosten is essentieel om samen met de transporteur succesvol te werken aan duurzaam elektrisch vervoer; hoe meer, hoe efficiënter, hoe beter. Daarnaast kunnen beide partijen samen nadenken over de inzet van alternatieve modaliteiten (zoals watertransport), regionale hubs, optimale laadlocaties en het bundelen van vrachten met andere verladers. Soms is het noodzakelijk om afscheid te nemen van een vertrouwde transporteur, aangezien niet iedereen de energietransitie zal overleven.

Als transportinkoper moet je op basis van kennis en feiten een gedegen afweging maken. Wil je succesvol jouw onderneming door de transitie loodsen en kunnen samenwerken met je vervoerders, niet te veel betalen, maar wel de zekerheid van kwaliteit, flexibiliteit en continuïteit hebben, dan kun je niet achteroverleunen. Daarom organiseert HCNP in samenwerking met de Topsector Logistiek een cursus speciaal voor verladers. Kijk op https://www.hcnp.nl/inkoop-van-zero-emissie-wegtransport.

Als je intekent op de eerste cursus geeft de Topsector Logistiek een speciale introductiekorting van 25% en betaal je slechts €2.175. Dus schrijf nu in en pak dit voordeel. Inschrijven doe je hier.

Walther Ploos van Amstel.

Krijg toegang tot alle toepasbare kennis en gedeelde ervaringen met een Pro-abonnement

Upgrade nu voor €200,— 

Managementsite, kritisch, wars van hypes, interactief en altijd op zoek naar wat wél werkt.

Word een PRO