PostNL presenteert de pakketkluis-aan-huis. Een buitenmodel brievenbus die je voor 80 euro bij hun kunt kopen. Meer dan 80% van alle pakketjes past erin. Briljante oplossing: 'Op het tijdstip dat het jou uitkomt, maak je de kluis open en haal je je pakketje eruit'. Is dit echt een oplossing voor onze bezorgproblemen?
Jouw pakketkluis
Alle pakketbezorgers mogen pakketjes in jouw pakketkluis stoppen. Het moet niet gekker worden. Wel is de pakketkluis na één bezorging al vol, omdat de bezorger dan het slotje dicht klikt. Verwacht je meerdere pakketten op één dag? Leeg de pakketkluis dan bijvoorbeeld tussendoor even, zodat je alle pakketjes in jouw pakketkluis kan ontvangen. Of... de bezorger belt gewoon aan, ook wanneer de pakketkluis vol zit of er een handtekening nodig is. Niet echt hi-tech.
Verschillende aanbieders hebben zich aan pakketkluizen gebrand. Ook PostNL zelf enkele jaren geleden. De pakketkluis is er vooral voor de veelbestellers die weinig thuis zijn, die eewn eigen buitenmuur hebben en geen vergunning nodig hebben. Een nichemarkt waarop spelers als George en Logixbox (en voorheen Mypo, nu failliet) al jaren actief zijn. DHL en Zalando zijn er ook mee gestopt. De pakketbezorgers zijn steeds beter in staat om op afspraak te leveren. Dan is een pakketkluis of afhalen eigenlijk niet meer nodig, toch?
Dalend marktaandeel
In 2020 heeft PostNL marktaandeel verloren. De andere partijen halen PostNL stapje-voor-stapje rechts in met slimme oplossingen voor consumenten.
Hun distributienetwerk is meer dan 10 jaar geleden bedacht. Die past niet bij omnichannel retailers die steeds sneller aan de klanten en hun winkels willen leveren vanuit lokale distributiecentra. Grote logistieke professionals doen dat slimmer met hybride netwerken van producent tot consument.
Verschuift daarmee de macht naar die logistieke spelers? De 'last mile' pakketbezorger komt in de tweede linie. Het gaat vandaag om een totale oplossing voor de omnichannel keten; first mile, last mile, voorraadbeheer, handling en retouren.
Kansen
PostNL laat kansen liggen in bijvoorbeeld B2B (een grotere markt dan B2C met meer 'value of time'), same day leveringen, local for local leveringen, tweemanslevering, cross border leveringen en omni channel leveringen vanuit micro fulfilment centra. Intussen komt Amazon met een eigen netwerk in Nederland nadat Coolblue dat al deed. Het is allemaal geen fijn nieuws. Eindigt PostNL als pakezel voor de platforms?
Welke opties heeft PostNL?
Wat zijn de opties die PostNL nog heeft in de pakketmarkt? Nog drie:
- Zet de consumenten in een buurt centraal; bied een service waar je niet omheen kan (in die buurt) en bundel, bundel en bundel. Laat zien dat je te gast bent in de buurt (vriendelijk, schoon, stil en veilig). De stadslogistieke initiatieven van PostNL zijn een sympathieke stap naar bundeling van niet alleen de pakketstromen.
- Kruip in de huid van de webwinkel: orchestreer de totale omnichannel keten met veel leveropties voor de consument en een 100 procent kwaliteit; geen operational excellence, maar customer intimacy.
- Gooi de handdoek in de ring. Verkoop de boel gewoon aan Fedex of een andere logistieke speler. In de toekomst moet je immers onderdeel zijn van een Europees omnichannel netwerk.
Gaat de pakketkluis-aan-huis PostNL redden? Ik ben bang van niet...
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO