Fastned stelt aandeelhouders teleur

Fastned, exploitant van laadstations voor elektrische auto’s, heeft de verwachtingen voor dit jaar getemperd. Er is minder groei in het aantal stations en de omzet per station daalt. De totale omzet groeit, maar de marges nemen af. Een belangrijke horde is de onmogelijkheid om een nieuw laadstation aan het elektriciteitsnet te kunnen koppelen. Netcongestie speelt Fastned parten, net als bureaucratische rompslomp om bouwvergunningen te krijgen. Op de Amsterdamse beurs noteren de aandelen 6% lager (afgelopen vier jaar verloor Fastned 75% van de koers). 

Vorig jaar ging de stekker uit aanbieder EVBox en verloor Allego meer dan 90% van de beurswaarde. Het zit niet mee. Ooit waren laadpalen en laadstations het nieuwe goud. 

WorldOnline deja-vu

Het Arnhemse bedrijf Allego ging destijds voor drie miljard dollar naar Wall Street. Dat is meer dan 100.000 euro per laadpunt. Dat zijn WorldOnline-achtige waarderingen. Dat is absurd en verdien je nooit terug.

De aanbieders regelen met software en IT-oplossingen de herkenning van de gebruiker (authenticatie), de betaling en de beschikbaarheid van laadpalen voor gebruikers. De laadpaalbedrijven moesten miljarden investeren in de uitbouw van het netwerk, de informatietechnologie en laadsystemen. Het uitrollen van een laadinfrastructuur is geen appeltje-eitje. Allego groeide te snel voor Alliander; ze konden het investeringstempo niet bijbenen. Afgelopen zomer bleek dat er van het voormalige miljardenbedrijf nog minder dan $200 mln aan beurswaarde over is. Het bedrijf is niet in staat om de groeiplannen volledig te realiseren.

De markt is veranderd

Maarten Steinbuch, hoogleraar systeem- en regeltechniek aan de TU Eindhoven, wijst er in de Volkskrant juist op dat de markt eindelijk volwassen begint te worden. EVBox is weggeconcurreerd door bedrijven die laadpunten maken voor aanzienlijk lagere prijzen. Steinbuch: ‘Een laadpunt van EVBox kost meer dan 1.000 euro. Dat zijn fijne, luxe apparaten, maar een prima functioneel laadpunt kun je tegenwoordig ook voor 500 euro krijgen.’

Wie betaalt de rekening?

Uiteindelijk moet iemand de rekening betalen van de overwaardering. Dat zijn de gebruikers. Zeker de zakelijke gebruikers (taxi, touringcar, openbaar vervoer, stadslogistiek en service- en installatiebedrijven) moeten op hun hoede zijn. Stroom is een voorwaarde voor het succes van zero emissie zones. Maar laat, of laad, je de kaas niet van het brood eten; charging as a service. Als je het als bedrijf als corvee beschouwt, dan kun je jezelf lelijk in de hoek schilderen. Bij wie kun je straks nog terecht voor stroom?

Laadpalen en laadstations bleken achteraf niet het nieuwe goud. Met de kennis van toen is daarover vandaag weinig te zeggen; opportunity never knocks twice. Het leek zo mooi dat uitgerekend Nederlandse bedrijven wisten te scoren. De bedrijven wisten de 'stuff' (techniek) mooi te combineren met 'fluff' (data). Maar, de inzet was hoog, achteraf te hoog. 

Walther Ploos van Amstel.

 

Lees ook over de problemen bij laadpaalproducent Alfen.