Bewoners in steden maken zich zorgen over de luchtkwaliteit. Kritisch kijken ze naar de vele bussen, vrachtwagens, bestelbusjes en scooters die elke dag weer door de binnenstad rijden. In Amsterdam is een actieve verkeersgroep van bewoners die constructief wil meedenken over oplossingen. Eén op de drie vrachtwagens in de binnenstad is bestemd voor de horeca. De horeca heeft daarom hun bijzondere belangstelling.
Walther Ploos van Amstel schrijft erover op Nuzakelijk.nl:
Makro
De Amsterdamse verkeersgroep stuurde een mailtje aan horecaleverancier Makro. Ze hadden in Sneek een elektrische vrachtwagen van de Makro gezien en stelden de vraag wanneer de leverancier hiermee ook in Amsterdam zal gaan rijden. Een leuke vraag, toch? Collega leveranciers DeliXL en 020Stadsdistributie rijden in Amsterdam wel al met elektrische voertuigen rond en binnenkort volgen de Sligro en Heineken. Dat zijn inspirerende voorbeelden!
De reactie van Makro op de vraag was even kort als krachtig: "Ik heb even navraag voor u gedaan en het antwoord is dat wij geen auto's op elektriciteit hebben en de verwachting is ook niet dat wij die in de nabije toekomst krijgen in Amsterdam."
Dat was een teleurstelling voor de bewoners. Wil Makro soms geen verantwoordelijkheid nemen voor een leerbare binnenstad? Dat zou niet beste zijn.
Horeca
Tophotels krijgen zelfs zes tot zeven keer vaker een vrachtwagen voor de deur dan een winkel in de Amsterdamse Kalverstraat. Tophotels streven naar duurzaamheid. Dat wordt beloond met de gouden Green Key: een keurmerk waaraan de gast kan zien of het hotel er alles aan doet om de druk op natuur en milieu te minimaliseren. Hotels kijken kritisch naar de bevoorrading. Die kan duurzamer. Dit is ook nodig omdat al dat vrachtverkeer voor de deur niet gastvrij is voor de gasten en de buurtbewoners.
Complex
Voor de horeca is verse, frequente en snelle levering extreem belangrijk. Horecaondernemers zorgen ervoor dat de gast tevreden naar huis gaat: heerlijk gegeten, lekker gedronken, geweldig geslapen en een ervaring rijker. Tophotels krijgen zo'n twintig leveringen per dag. Versleveranciers, vaak uit de eigen streek, komen meerdere malen per dag met vlees, vis, brood, groente en fruit. Maar ook met wijn, koffie en thee, linnengoed en afvalstromen.
Een meer duurzame bevoorrading van de horeca is niet in grote stappen snel thuis met beproefde maatregelen zoals bundeling en samenwerking. Dat hebben de Versbezorger en mislukte proefprojecten in Utrecht en Amsterdam al laten zien.
De levertijden zijn te kort en het aantal leveranciers is te groot. Schonere technologie is dan de aangewezen weg voor een meer duurzame bevoorrading. De vraag van de bewoners was dus zo gek nog niet. Het antwoord wel.
Schoner
Van de hotels en hun leveranciers mag worden verwacht dat ze de bevoorrading duurzamer gaan doen. DeliXL, Heineken, 020Stadsdistributie en Sligro pakken die handschoen op. Ik hoop nu maar dat de reactie van de woordvoerder van Makro een onhandige 'slip of the pen' was. Ze kunnen het toch niet serieus menen dat ze niet willen investeren in schonere voertuigen, een beter milieu en een leefbare stad?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
http://www.transport-online.nl/site/40834/heineken-neemt-grootste-elektrische-vrachtwagen-van-europa-in-gebruik/
Het regent voorbeelden via Linkedin ;-)
Logistiek.nl - Wat je ver(s) haalt, is lekker? #horecadistributie #stedelijkedistributie
http://www.logistiek.nl/Distributie/duurzaam-transport/2013/5/Wat-je-vers-haalt-is-lekker-1263253W/