De rijbewijskwestie voor zwaardere elektrische bestelbusjes lijkt opgelost

De Europese Unie heeft een akkoord bereikt over een nieuwe Rijbewijsrichtlijn die het mogelijk maakt dat bestuurders met een B-rijbewijs onder voorwaarden bestelauto’s tot 4,25 ton mogen besturen, mits deze voertuigen op alternatieve brandstoffen rijden (zoals elektriciteit of waterstof). Dit geeft een juridische basis aan het Nederlandse gedoogbeleid voor elektrische bestelbusjes.

De wijziging speelt in op de groeiende behoefte aan emissievrije stadslogistiek en stimuleert het gebruik van elektrische voertuigen. Voor bedrijven in sectoren zoals e-commerce en stedelijke distributie betekent dit lagere kosten en minder administratieve drempels, doordat minder chauffeurs een C1-rijbewijs nodig hebben.

Er gelden wel voorwaarden: lidstaten mogen aanvullende trainingen eisen, en de regeling geldt uitsluitend voor voertuigen met alternatieve aandrijving (niet voor diesel- of benzinevoertuigen). Lidstaten mogen eisen dat bestuurders een aanvullende training of toets ondergaan om de extra rijvaardigheid en voertuigbeheersing te garanderen. Dit kan bijvoorbeeld een korte cursus zijn over het veilig hanteren van elektrische voertuigen en het rijgedrag van zwaardere voertuigen. Of hiermee de problemen met rijbewijs voor het rijden met een aanhanger en de verplichte tachograaf zijn opgelost is (nog) niet duidelijk.

Daarnaast introduceert de richtlijn een digitaal rijbewijs, wat administratieve processen vereenvoudigt. Lidstaten krijgen vier jaar om de richtlijn in nationale wetgeving om te zetten. TLN heeft intensief gelobbyd op dit dossier en is zeer tevreden met de uitkomst. In de komende weken moet het akkoord formeel worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de Raad.

Mag je nu met die zwaardere bestelauto elke stad in? Neen! Veel gemeenten hebben zones waar vrachtwagens verboden zijn of waar een gewichtsbeperking tot 3,5 ton geldt. Gesloten voor vrachtwagens betekent motorvoertuig, niet ingericht voor het vervoer van personen, waarvan de toegestane maximum massa meer bedraagt dan 3,5 ton. Dan mag je daar dus met een zwaardere bestelauto niet in.

Bovendien geldt volgens de actuele wetgeving dat de zwaardere bestelauto voorzien moet zijn van een snelheidsbegrenzer die is afgesteld op een zodanige snelheid, dat de maximumsnelheid van bedrijfsauto’s, niet meer dan 90 km/h kan bedragen. Iemand mailde  mij: "Ik denk dan ook niet dat bedrijven blij moeten zijn met deze regeling eerlijk gezegd". Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Lees meer op Bestelauto.

Walther Ploos van Amstel.

Deel uw  ervaringen op ManagementSite

Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.

SCHRIJF MEE, word een pro!  >>

Meer over Duurzaam ondernemen