Er werden in 2021 ruim 654 miljoen pakketten binnenlands verstuurd, een kwart meer dan een jaar eerder. De omzet in de markt voor pakketten die bedrijven naar consumenten sturen is met bijna 40 procent toegenomen tot € 1,85 miljard. Dat meldt de ACM in het jaarlijkse onderzoek naar de post- en pakketmarkt.
Voor het eerst nam ACM ook zes relatief nieuwe toetreders op de pakketmarkt in het onderzoek mee; zoals Budbee, Trunkrs, Fietskoeriers, Instabox, Packs en Dynalogic. Deze waren samen goed voor circa 6% van de omzet in de pakketmarkt.
Volume pakketvervoer nationaal groeit bijna 25%
De afgelopen jaren was er sprake van een groei van de pakketmarkt. In 2020 mede als gevolg van de coronapandemie. Ook in 2021 zet deze groei door. Het volume van het nationale pakketvervoer is afgelopen jaar met 24,7% gestegen tot ongeveer 654 miljoen stuks in 2021. Overigens laat 2022 een 20% dalende lijn zien, stelt CBS recentelijk.
Het grote deel van het volume dat de pakketbezorgers doen vormt de B2C markt, met een totaal van 504 miljoen stuks (aandeel: 77%), tegenover 388 miljoen stuks (74%) in 2020. De B2B markt is in 2021 goed voor 129 miljoen stuks (20%), tegenover 116 miljoen stuks (22%) in 2020. Het segment C2X (bij de pakketbezorgers) is na een groei in 2020 gelijk gebleven op circa 21 miljoen stuks, wat een daling van het aandeel behelst, namelijk 4% in 2020 versus 3% in 2021.
De omzet van de binnenlandse pakketmarkt is de afgelopen jaren gestegen, met name na de uitbraak van de coronapandemie. In 2021 bedroeg de totale binnenlandse omzet van de pakketbezorgers €2.582 miljoen, tegenover €1.965 miljoen in 2020. Dit is een stijging van 31,4%, vergeleken met 29,6% in 2020.
De gemiddelde prijs voor binnenlandse pakketten was de afgelopen jaren relatief stabiel. In de laatste twee jaar is deze trend gaan verschuiven. De gemiddelde prijs van B2C is na een stijging van 2,1% in 2020 het afgelopen jaar toegenomen met 6,7%, van €3,43 naar €3,66.
De internationale pakketmarkt besloeg in 2021 in totaal 33,9% van de totale pakketmarkt: 335 miljoen stuks. Hiervan was ongeveer driekwart internationaal uitgaande pakketten en een kwart internationaal inkomende pakketten.
Weinig vertraging bij leveringen
Verreweg de meeste pakketten worden de volgende werkdag bezorgd. In 2021 was dit aantal 98,9% (red.: volgens de cijfers van de pakketbezorgers). Slechts 0,4% werd na twee of meer werkdagen bezorgd. Bezorging op dezelfde dag is een kleine markt; slechts 0,7% van de pakketten werden op de dag van bestelling bezorgd.
Van de pakketten voor bezorging aan huis werd 93 procent op het huisadres afgeleverd, 3% bij de buren en 4% bij een ophaalpunt. In 2021 werd minder dan 1% van de pakketten afgeleverd bij een pakketkluis. Het aantal servicepunten nam wel verder toe met 7,6%, van 10.698 in 2020 naar 11.506 in 2021. Het aantal pakjes per servicepunt is dan maar gemiddeld 2.000 per jaar?
Retouren: iets meer dan 11%
In 2021 bedroeg het aantal B2C gestuurde pakketten 508 miljoen stuks. Het aantal retourpakketten was 57,5 miljoen. Hiermee vormden de retourpakketten 11,4% van het B2C volume en 10,2% van het totale aantal pakketbewegingen in het B2C marktsegment.
De ACM heeft daarnaast gevraagd hoeveel retourpakketten de afgelopen drie jaar verwerkt werden voor de grootste negen non-food online retailers. Daaruit blijkt dat binnen kledingbranche het meest wordt geretourneerd, namelijk meer dan 30%.
Uitbesteding
Pakketvervoerders bezorgden afgelopen jaar het grootste deel van de binnenlandse pakketten niet zelf. In 2021 werd 28,9% van deze pakketten bezorgd door eigen bezorgers. 71,1% van de binnenlandse pakketbezorging werd uitbesteed aan onderaannemers.
Duurzaamheid: onbekend
De ACM heeft dit jaar voor het eerst gegevens over de duurzaamheid van bezorging opgevraagd bij pakketvervoerders om zo ontwikkelingen binnen de pakketsector in kaart te kunnen brengen. Deze data bleek echter nog niet bij alle pakketvervoerders volledig beschikbaar. Het aantal type vervoersmiddelen in eigen beheer is bekend. De cijfers van onderaannemers zijn bij de meeste pakketvervoerders echter onbekend, terwijl zij wel verantwoordelijk zijn voor de bezorging van ongeveer twee derde van alle pakketten.
Marktaandelen
Het binnenlandse pakketvolume is grotendeels in handen van PostNL en DHL (50-55% resp. 30-35%). De overige marktaandelen zijn verdeeld over tien marktpartijen.
De concentratiegraad van de pakketmarkt is een belangrijke indicator voor de mate van spreiding van het aantal aanbieders. De pakketmarkt is zeer geconcentreerd.
Bij de internationale marktverdeling is een meer gelijke spreiding in marktaandelen zichtbaar, vooral op het gebied van inkomende pakketten. Naast DHL en PostNL hebben UPS, DPD en GLS een substantieel marktaandeel.
ACM heeft niet gekeken naar partijen die zelf hun pakketvervoer organiseren, zoals CoolBlue.
Bron: ACM
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO