Elk jaar worden er 150 miljoen vrachtbrieven opgesteld in Nederland. Dat is niet handig als je ketenprocessen wilt versnellen, beter op elkaar wilt laten aansluiten en goedkoper wilt maken. Die vrachtbrieven kosten de sector nu zeker 1 miljard euro per jaar. De logistieke sector werkt aan het digitaliseren van die vrachtbrief.
Waarom is de vrachtbrief nodig?
Het gebruik van een vrachtbrief is op dit moment nog niet alleen verplicht, maar ook nuttig. Goed gebruikt geeft een vrachtbrief zekerheid over informatie, zoals de afzender, de vervoerder, de geadresseerde, het aantal colli, het gewicht en de uiterlijke staat van de goederen, bijzondere instructies, rembours, et cetera. Dat maakt de vrachtbrief tot belangrijk bewijsmiddel. Een digitale vrachtbrief moet minstens dezelfde functies vervullen als de papieren vrachtbrief. Dit is technisch gezien mogelijk, maar vereist medewerking van de hele logistieke keten en haar toeleveranciers, de opdrachtgevers, vervoerders, geadresseerden, handhavers en de Belastingdienst. Beurtvaartadres heeft de eerste stap gezet met de ontwikkeling van een platform voor de digitale vrachtbrief: de iVrachtbrief of Transfollow.
Wat is Transfollow?
Met Transfollow kunnen afzenders, logistieke dienstverleners en geadresseerden met één uniforme en gestandaardiseerde interface een vrachtbrief inbrengen, uitwisselen en ondertekenen. Deze beveiligde, gestandaardiseerde digitale oplossing biedt de sector een kans om de huidige vrachtbriefprocessen te optimaliseren en de communicatie in de keten te verbeteren.
De ontwikkeling van de iVrachtbrief vindt plaats in opdracht van EVO en TLN. Beurtvaartadres is als faciliterende organisatie de aangewezen partij om de iVrachtbrief te beheren. Door de onafhankelijke positie van Beurtvaartadres is de authenticiteit van de iVrachtbrief altijd gewaarborgd. Met Stichting Vervoeradres als organisatieonderdeel van Beurtvaartadres is de benodigde kennis en het netwerk voor de juridische borging gegarandeerd.
Het platform bevindt zich in de onderzoeksfase. Momenteel worden de specificaties van het platform en de systemen TMS, WMS en fleetmanagement vastgesteld. Dit doen wij samen met afzenders, logistieke dienstverleners en geadresseerden. Naar verwachting stelt Beurtvaartadres het platform voor de iVrachtbrief medio 2014 beschikbaar aan de markt.
Internationaal
De iVrachtbrief zal in eerste instantie gebruikt worden voor transporten uitgevoerd binnen Nederland. Beurtvaartadres is echter van mening dat op termijn iedere aflevering zonder papier zal gaan plaatsvinden. De hele Europese logistieke sector is dan gebaat bij één standaard platform voor de uitwisseling van de proof of delivery, CMR en andere juridisch gewaarborgde documenten.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen mbt Transfollow? Ga dan naar http://www.beurtvaartadres.nl/vrachtbrieven/transfollow en schrijf u in voor de nieuwsbrief of volg ons op twitter @transfollow
Patrick Huijgen
Business Developer
Beurtvaartadres BV