Consument weet onvoldoende over duurzaamheid van online winkelen

Consumenten kopen steeds meer online en hechten ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is echter nog veel werk te doen voor zowel consumenten als webwinkels. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor, die op Duurzame Dinsdag, is gepubliceerd. Het onderzoek ondervroeg 1334 consumenten. De resultaten tonen aan dat consumenten niet voldoende geïnformeerd zijn over de duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van consumentengedrag vaak onderschat.

Online shoppen vaak duurzamer dan fysiek winkelen

Slechts 17% van de consumenten denkt dat online winkelen duurzamer is dan winkelen in een fysieke winkel. Marlene ten Ham, Algemeen Directeur van Thuiswinkel.org zegt dat online winkelen juist duurzamer kan zijn, onder andere door de efficiëntie van pakketbezorging en het hoge energieverbruik van fysieke winkels. Wanneer consumenten individueel met de auto naar winkels rijden, heeft dit een grotere milieu-impact dan wanneer een bezorgbusje meerdere bestellingen tegelijk aflevert. Dat betekent natuurlijk niet dat we er al zijn; als sector blijven we werken aan het verder verduurzamen van de keten.

Samenwerking tussen webwinkels en consumenten cruciaal voor duurzaamheid

Consumenten zien vooral verpakkingen en bezorging als belangrijke factoren om e-commerce te verduurzamen. Maar de grootste milieu-impact wordt gemaakt door te kiezen voor het meest duurzame product. Dit begint bij het aanbod van webwinkels. Omdat consumenten vaak niet goed kunnen inschatten wat de duurzamere keuzes zijn, is het belangrijk dat webshops hierover duidelijk communiceren.

Ook de consument speelt een rol door bewustere aankopen te doen en goed op de maat- en productinformatie te letten voordat ze een keuze maken. Als er toch iets geretourneerd moet worden, is het belangrijk dit op de juiste manier te doen, zodat het product opnieuw verkocht kan worden.

Consument heeft invloed op duurzamere bezorging

Uit de monitor blijkt dat 40% van de consumenten denkt dat een afhaalpunt altijd duurzamer is dan thuisbezorging, maar dat is niet altijd het geval. Marlene ten Ham merkt op dat een afhaalpunt alleen duurzamer is wanneer de consument er lopend of met de fiets naartoe gaat. Lukt dat niet en ga je met de auto, kies dan voor thuisbezorging. Zorg er ook voor dat je thuis bent wanneer het pakket wordt geleverd, anders gaat de milieuwinst verloren. 

Acht op de tien consumenten geven de voorkeur aan een kartonnen verpakking boven een plastic verpakking, vooral om milieuredenen. Karton is duurzaam en biedt goede bescherming. Maar een plastic verpakking kan in sommige gevallen voordelen hebben, zoals het kunnen vervoeren van meer pakketjes in één busje, waardoor er minder ritten nodig zijn. Het draait uiteindelijk niet om karton versus plastic, maar om de juiste verpakking voor het juiste product.

Educatie is nodig, webwinkels moeten vooroplopen

Het onderzoek toont aan dat veel consumenten al rekening houden met duurzaamheid bij online aankopen, maar dat er nog veel onduidelijkheid bestaat. De consument wil wel, maar heeft ondersteuning nodig. Voor webwinkels is het daarom essentieel om te blijven communiceren over duurzaamheid. Dit omvat thema's als bezorging, verpakking, retouren en productaanbod, maar ook een duidelijke duurzaamheidsstrategie. 

Bron: Thuiswinkel

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO