In 2020 startte Collect&Go met thuislevering in Gent. Door een sterke groei kan meer dan de helft van de Belgische gezinnen kiezen voor deze formule, die nu wordt uitgebreid in 78 gemeentes in Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant, West-Vlaanderen en Henegouwen. De komende maanden komen er nog nieuwe regio’s bij. De thuislevering komt bovenop de Collect&Go-afhaalpunten, waar klanten hun online gereserveerde boodschappen van Colruyt Laagste Prijzen of Bio-Planet kunnen ophalen op een passend tijdstip.
“Door de combinatie van thuislevering en ons nationaal vertakte netwerk van meer dan 240 Collect&Go-afhaalpunten, bieden we onze klanten de flexibiliteit waar zij vandaag nood aan hebben,” zegt Tom De Prater, verantwoordelijke van Collect&Go.
Burenbezorgers
Collect&Go levert aan huis met particuliere bezorgers, Drivers. Zij leveren in hun buurt boodschappen aan huis en ontvangen daarvoor een vergoeding. Ze breiden zo hun lokaal sociaal netwerk uit én helpen mensen uit de buurt. Thuislevering via Drivers werd in het leven geroepen omdat de vraag naar thuislevering steeg. Vandaag zijn er meer dan 5.000 Drivers actief. “Het systeem is een vorm van deeleconomie”, legt Tom De Prater uit. “Drivers kiezen ook helemaal zelf welke bestellingen ze leveren.” Colruyt heeft hiermee een platform in de markt gezet dat bijdraagt aan de samenleving, helemaal in lijn met de rol van Colruyt Group als duurzame en innovatieve ondernemer, aldus Colruyt.
“Drivers kiezen zelf welke bestellingen ze wel of niet opnemen. Het aantal leveringen per dag is wel gelimiteerd. We mikken op mensen die anderen een plezier willen doen, maar het is niet de bedoeling dat je er een fulltime job van kan maken. Ik ben enorm fier op het resultaat: geen enkele andere retailer in België heeft iets soortgelijks in eigen beheer”, zegt Laurens De Wolf, commercial developer bij het innovatielab van Collect&Go.
Wat betaalt de klant?
Om boodschappen aan huis te laten leveren, betaalt een klant een bijdrage van € 7. Dit is naast € 5,95 voor het voorbereiden van de boodschappen. Door deel te nemen aan promotionele acties kan de klant de bijdrages laten wegvallen. Daar staan kwaliteit, service en een ruim assortiment van bijna 15.000 Colruyt-producten voor de laagste online prijzen tegenover.
Bron: Colruyt
Lees ook: Gaat 'sociale delivery' online boodschappen verder helpen?
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>