Amsterdam start pilot slimme laad-en losplekken

Snelle en veilige bevoorrading van de volle Amsterdamse binnenstad wordt steeds moeilijker. Dat betekent onnodige extra kilometers en hogere kosten. Eind 2017 schreef de gemeente Amsterdam, samen met Stichting Connekt, Topsector Logistiek en Amsterdam Smart City, een prijsvraag uit: wie bedenkt een slimme oplossing voor het logistieke probleem in de binnenstad?

Binnenkort start het winnende plan van Connection Systems en Technolution met een pilot op de Overtoom in Amsterdam.

Emissievrij

Projectmanager Erik Regterschot vertelt op de AEB-website meer over het project: “Stadslogistiek heeft een behoorlijke footprint. Binnen de gemeente Amsterdam staat de verduurzaming van stadslogistiek dan ook hoog op de agenda. Samen met partijen als Connekt, Topsector Logistiek en Amsterdam Smart City werken we actief aan de Green Deal ZES: in 2025 – en waar mogelijk eerder – willen we de binnenstad van Amsterdam emissievrij hebben. Dat doen we onder andere door elektrische voertuigen te subsidiëren en speciale ontheffingen te verlenen".

Slimmer vervoeren
Maar naast schoner, willen we ook graag slimmer vervoeren. Hoe kan de lokale overheid de drukte in de stad beter reguleren? Welke manieren zijn er om bij stadslogistiek intelligenter gebruik te maken van de openbare ruimte? De ervaring leert dat afdwingen en stimuleren hand in hand gaan, hoe passen we dat hier toe?

De prijsvraag ging over twee concrete challenges. De eerste was: hoe kunnen we de laad- en losplekken in de stad zo efficiënt mogelijk organiseren? Er zijn plekken genoeg, maar regelmatig staat er illegaal een personenauto of taxi geparkeerd. Dat betekent dat de vrachtwagen op de rijbaan moet laden of lossen, of kilometers moet omrijden door de stad; 10% van de Amsterdamse kilometers zijn ‘zoekkilometers’.

Intelligenter inrichten
Zou een laad- en losplek op de uren dat hij niet wordt gebruikt, niet kunnen worden ingezet als reguliere (fiets)parkeerplek, of een terras? Laad- en losplekken worden ook alleen binair gebruikt: het is er wel of niet een. Soms zit er een tijdsvenster op, maar het gebruik is niet intelligent of flexibel. De eerste challenge was om daar een oplossing voor te bedenken.

De tweede challenge gaat over het ontheffingen- en toegangsbeleid in de stad. Je mag er wel of niet in, en als je een ontheffing krijgt, geldt die meteen voor het hele jaar, terwijl je misschien eigenlijk alleen op dinsdagmiddag de binnenstad in hoeft. Ook dat kan veel slimmer. Deze challenge loopt nog.

Overtoom Amsterdam
Het winnende concept is een samenwerking tussen Connection Systems, leverancier van slimme camerasystemen, en technologie-integrator Technolution. Binnenkort gaan ze op het noordelijke deel van de Amsterdamse Overtoom op drie grote laad- en losplekken van start met de pilot. Die bestaat uit drie onderdelen: een camera, een ledbord en een software-systeem.

Met kentekenherkenning (ANPR) wordt real time geregistreerd welk type voertuig wanneer op de laad- en losplek staat. Als blijkt dat een plek in de middag amper gebruikt wordt om te laden en lossen, kun je de plek daarna voor iets anders inzetten. Op het ledbord komen boodschappen die misbruik van de plek helpen voorkomen; ‘Let op, uw voertuig mag hier niet staan!’. Met het software-systeem kunnen chauffeurs inloggen om de beschikbaarheid te zien of de plek te reserveren.

Optimaliseren met data
De combinatie van deze drie onderdelen levert veel data op voor een efficiënter gebruik van de laad- en losplekken in de stad. Ook (digitale) handhaving wordt makkelijker. De pilot duurt een half jaar. Daarna is schaal nodig en moeten gemeenten samenwerken, zodat leveranciers overal dezelfde regelgeving hebben.

Bron: AEB

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Frankel Transport
En wat als iemand daar dan onterecht staat? Dan krijgt hij een boete. Dit lost op dat moment dus helemaal niets op voor de leverancier die daar op dat moment graag had willen staan. In Amsterdam wordt continu geparkeerd op laden- en lossenplaatsen of er staan taxi's te wachten op klanten. Het zou allemaal een grotere kans van slagen hebben wanneer sleepwagens snel de foutparkeerders zouden weghalen.