ACM staat achter duurzaamheidscertificering Thuiswinkel.org

Cases · Columns

Gisteren was in Den haag de lancering van een sectorbrede duurzaamheidsstandaard van de vereniging voor e-commerce sector Thuiswinkel.org. Het initiatief biedt webwinkels de kans om te verduurzamen op een voor de consument herkenbare wijze, zonder nadelige gevolgen voor de concurrentie. Ook deze sector heeft de opgave om klimaatneutraliteit en circulariteit te bereiken in 2050.

Thuiswinkel roept een duurzaamheidsstandaard in het leven. De eerste 11 bedrijven kregen in Den Haag hun duurzaamheidscertificaat. Dit is de eerste sectorbrede non-profit standaard voor ondernemers die hun impact op het milieu willen verminderen binnen zes thema’s: strategie, productaanbod, verpakken, bezorgen, retourneren en circulariteit. Thuiswinkel wil in de toekomst ook sociale impact meenemen in de standaard. In het debat in Den Haag stelde een BBB-kamerlid vast dat eigenlijk alleen nog de vraag mist naar een 'weet-u-zeker-dat-u-dit-nodig-heeft' knop. 

Informele beoordeling ACM

Dit initiatief laat zien dat de concurrentieregels geen belemmering hoeven te zijn om duurzaamheidsafspraken te maken, stelt ACM. De ACM vindt het belangrijk dat de leden van Thuiswinkel vrijwillig kunnen kiezen of ze mee willen doen aan de duurzaamheidsstandaard. Een onafhankelijke instelling bepaalt of een webwinkel aan de eisen voldoet en gecertificeerd wordt. Verder kunnen de webwinkels die meedoen binnen de randvoorwaarden van de certificeringseisen zélf hun visie, doelstellingen en duurzaamheidskeuzes maken.

Het staat deelnemers vrij om verdere verduurzamingsstappen te nemen als zij dat willen. De standaard biedt bovendien ruimte voor nieuwe duurzame innovaties, denk bijvoorbeeld aan nieuwe verpakkingsmogelijkheden. Ook waarborgt Thuiswinkel dat geen commercieel gevoelige informatie wordt uitgewisseld. Daarmee is dit initiatief een voorbeeld van hoe kan worden samengewerkt om duurzame doelen te halen binnen de concurrentieregels. Tot slot is onderdeel van de certificeringseisen dat deelnemers in lijn met de Leidraad Duurzaamheidsclaims van ACM communiceren over hun duurzaamheidsinspanningen. Dit draagt eraan bij dat consumenten duidelijke, volledige en concrete informatie over duurzaamheidsvoordelen van producten en diensten krijgen.

Lean and Green

Het Nederlandse programma Lean and Green (gericht op duurzaam transport) dat al meer dan 15 jaar draait heeft inmiddels meer dan 550 deelnemers. Lean and Green geeft deelnemende bedrijven geverifieerde erkenning (met Stars) voor de behaalde CO2-reductie op de logistieke activiteiten. Deelnemers volgen het 5-Star Framework door het opstellen van een CO2-reductieplan en het jaarlijks meten en monitoren van de CO2-uitstoot. Zo'n certificeringsaanpak stimuleert bedrijven.

Het is een fijn initiatief (gedragen door de sector zelf) dat de thuiswinkelsector stimuleert om in de hele keten duurzamer te worden. Nu nog vooral door de ambities en inzet te belonen. In de toekomst hopelijk ook op basis van bereikte resultaten. Bedrijven houden wel van een beetje competitie, toch? Belangrijk is dat de consument er ook de waarde van ziet en dat de certificering ook internationale erkenning krijgt. Anders komen er, voor je het weet, toch serieuze Tweede Kamermoties over die 'weet-u-zeker-dat-u-dit-nodig-heeft' knop. 

Lees hier meer.

Walther Ploos van Amstel.

 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Meer over Duurzaam ondernemen