DHL Parcel gaat op bedrijventerrein ‘De Wildeman’ in Zaltbommel een nieuw sorteercentrum voor pakketten bouwen. Het sorteercentrum gaat dienen als een van de centrale hubs waarin zowel binnenlandse zendingen als die van internationale webshops rechtstreeks kunnen worden afgevoerd naar 150 depots in Nederland.
De gecentraliseerde functie met directe aansluiting op alle uitleverdepots biedt nationale en internationale webwinkels de mogelijkheid om zo laat mogelijk aan te leveren. Dagelijks kunnen in Zaltbommel straks een half miljoen pakketten worden verwerkt. Er zullen dagelijks rond de 200 medewerkers betrokken zijn bij het proces van aan-, afvoer en bezorging van pakketten. Dat betekent werkgelegenheid voor in totaal zo’n 350 mensen.
Met de bouw van dit grootste sorteercentrum is een investering gemoeid van 84 miljoen euro. De bouw op het 90.000 m2 grote perceel start deze maand en in het najaar van 2019 kunnen de eerste pakketten gesorteerd worden. De bouw is in handen van bouwbedrijf Hercuton uit Nieuwkuijk.
Groei e-commerce
De ontwikkelingen in e-commerce brengen voor DHL een enorme groei met zich mee in het volume aan pakketzendingen. Daarnaast is het bedrijf marktleider in het business-to-business segment. De vestiging in Zaltbommel neemt straks een centrale plaats in, in het Beneluxnetwerk van DHL dat momenteel 15 sorteercentra in Nederland en 6 centra in België omvat en daarnaast 150 lokale depots en 2.000 servicepunten. Deze nieuwbouw is de tweede in een jaar tijd en volgt op de 35 miljoen euro die het bedrijf investeert in een dit jaar te openen nieuw sorteercentrum in Amsterdam.
In totaal investeert DHL in de periode 2017-2019 meer dan 200 miljoen euro. Naast sorteercapaciteit betreft dat ook investeringen in het wagenpark en IT-apparatuur- en -software. Recent werden enkele duizenden nieuwe handscanners in gebruik genomen. Het wagenpark wordt binnenkort weer uitgebreid met 300 auto’s, waaronder 150 zelf gefabriceerde elektrische bestelauto’s. Daarmee komt het aantal elektrische bestelauto’s op het voor Nederland unieke aantal van 300. Naast deze auto’s neemt het aantal fietskoeriers dat DHL inzet met tientallen toe en worden andere elektrische voertuigen ingezet zoals de Stint.
Duurzaamheid
DHL heeft bewust gekozen voor vestiging op een duurzaam bedrijventerrein omdat dit aansluit bij zijn ambitieuze milieudoelstellingen. Het sorteercentrum gaat voldoen aan het BREEAM-duurzaamheidskeurmerk ‘outstanding’ en wordt het eerste dat volledig gasloos is. Het gebouw wordt uitgerust met voldoende zonnepanelen om zelfvoorzienend te zijn qua stroom, ook voor het opladen van elektrische bestelauto’s en vrachtwagens.
Wouter van Benten, ceo van DHL Parcel Benelux: “De enorme groei legt tevens een verantwoordelijkheid neer op het vlak van duurzaamheid.” Met investeringen in duurzame productiemiddelen wil DHL een voorloper zijn in de energietransitie, die onder meer is gericht op een vermindering van de CO2 uitstoot: “DHL heeft zichzelf ten doel gesteld om zijn CO2 uitstoot met 50% te hebben gereduceerd in 2025 en in 2050 zelfs helemaal emissievrij te opereren. Dat betekent voor ons in Nederland dat we de groenste bezorger willen zijn.”
Foto: DHL Communicatie
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO