Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Er vallen geen 1750 doden per jaar in Nederlandse ziekenhuizen door medische fouten, maar ongeveer 8000 patienten overlijden door medische fouten in Nederlandse ziekenhuizen op grond van cijfers van de Europese Commissie 15 december 2008 en 8000 patienten worden tijdelijk of blijvend invalide. Na de medische fouten geven de artsen structureel vrijwel geen eerlijke informatie en herstelbehandeling aan de slachtoffers, zoals de medische sector op 7 november 2007 en 23 april 2008 tijdens officieel overleg met ons erkende en hetgeen bevestigd is door Karl Heinz Florenz, oud-voorzitter Commissie Gezondheidszorg Europees Parlement.
Het is maatschappelijk onaanvaardbaar dat de zorgverzekeraars blindelings alle behandelingen, inclusief de medische fouten, aan de declarerende artsen en ziekenhuizen uitbetalen.SIN-NL www.sin-nl.org pleit voor beloning naar resultaat en geleverde prestatie. Hulde aan de schrijver.
Waar artsen en specialisten elkaar de hand boven het hoofd houden bij een “foutje”. Waar
“lager personeel” in zijn/haar broek doet voor een arts / specialist. Waar artsen / specialisten hun fouten kunnen doorschuiven naar de lagere echelons. Waar artsen / specialisten het Elektronisch Medisch Dossier tegenhouden. Waar kwaliteit projecten keer op keer mislukken. Waar wachtkamers propvol zitten omdat HH medici niet WILLEN plannen omdat ze vinden dat één improductief uur opweegt tegen 50 x modaal uursalaris van de wachtenden. Waar vooral ouderen tegen een dokter op zien als een Messias verschijning. Een sector waarbij standaard TWEE draadjes voor een pacemaker worden getrokken ipv drie, zodat de cliënt niet onnodig open gemaakt hoeft te worden bij een “upgrade” naar een ander model.
Een sector waarin in apotheken de klachten op de ladekastjes staan ipv het middel ertegen. Waar cliënten voor een tube zwemmerseczeem een recept moet gaan halen. Waar de arts nog steeds vogelvrij is bij euthanasie of iets wat daarop lijkt. Waar de ECHTE cijfertjes over de GZ van de zorgverzekeraar moeten komen. Een sector waar men zelf methoden en werkwijzen wil uitvinden die in de industrie en het bedrijfsleven al tientallen jaren bekend en beproefd zijn.
Het item medicijnverpakkingen in het filmpje vertelt appelflauwte-verhaal: waarom moet een afnemer (ziekenhuis) werk doen dat de FABRIKANTEN moeten doen? How about een kleurcode zoals op weerstandjes in de elektronica al 120 jaar wordt gedaan?
En in dit umfeld gaan we mensen uitnodigen hun missertjes te etaleren ter leeringhe en de vermaeck? Ik denk dat de GZ sector zieker is dan hun klanten.
Ik heb zeer veel bewondering voor Harry Molendijk en Alies Lula. Ze steken daadwerkelijk hun nek uit en niet alleen bìnnen hun eigen sector. We zijn in Nederland óók nog eens gezegend met een “greedy” Openbaar Ministerie en rechters die medisch van toeters noch blazen weten. Ik hoop dat Harry en Alies er morgen nog werken. Ziekenhuizen? Zorg dat je d’r uitblijft!
Ik vind het jammer dat een veranderingsimpuls als een houten hamer uit de hoek van de verzekeraars moet komen. Riekt naar belangenverstrengeling. Maar het is beter dan het gezapige onderonsje waar we tot nu toe tegenaan kijken. Toch, amice?
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent