Cultuur volgt strategie in de luchtvaartsector

De luchtvaartsector is volop in beweging. De verhouding tussen concurrenten Airbus in het Franse Toulouse en het Amerikaanse Boeing in Seattle zijn weer sterk aan verandering onderhevig dankzij de recente meta-orders vanuit China. Ook de concentratietendens in de luchtvaartbranche gaat onverminderd door en dat terwijl het economische getij – zeker voor de luchtvaart - matig tot slecht te noemen is. Samenwerkingsverbanden worden uitsluitend nog strategisch ingestoken, veel verder wordt niet meer gekeken. Het adagium is nu ‘eten of gegeten worden’. Wordt cultuur hierdoor een onderschatte factor en hoe verloopt de fusie tussen AirFrance en KLM?

Concentratie
Steeds meer luchtvaartmaatschappijen doen mee in de concentratiemolen om te kunnen overleven. Zo zien we naast fusies tussen twee partner...

Rob van der Steen
Interessant stukje denkwerk. Over de fusie tussen KLM en Air France is ondertussen veel geschreven. Daarbij is het aspect cultuur al menigmaal het onderwerp van discussie geweest. Wat ik eigenlijk mis in deze discussie, alswel in dit schrijven, is de onderliggende analyse. Welke cultuurverschillen en welke cultuurovereenkomsten dienen te worden geidentificiceerd? Op welke basis kan er dan een goede samenwerking worden gecreerd? Veel stukken blijven mij hierop het antwoord tot op heden schuldig..

Meer over Fusie