Bert Overbeek is management-trainer, team-coach en interim manager. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot hij na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen. Ook wilde hij de kwaliteit van zijn werk vergroten en hij had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren.
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Bert een originele management-denker en -schrijver was. Hij vroeg hem in 2006 of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het veelgelezen ManagementSite. Sindsdien schreef hij meer dan 2000 artikelen zeven managementboeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Vier boeken werden bestsellers en eindigden in de Managementboek top 5.
Overbeek vindt kennisdeling zo belangrijk, dat hij hier op Jongebazen de finesses van het managementvak deelt met zijn collega’s. Het is nodig in tijden van verandering. Aritificial Intelligence heeft dan ook volop zijn aandacht, maar vooral in combinatie met gedrag: wat wordt de rol van de mens straks en hoe kan hij zich daarop voorbereiden? Het gaat bij Bert trouwens niet alleen over AI. In zijn boek 'De Schakelaar' zet hij uiteen hoe hij vindt dat de manager van de toekomst zijn teams tot maximale prestaties kan leiden.
Correspondentie met Bert Overbeek gaat via icloud.com. Gewoon zijn naam in kleine letters ervoor en er is contact. Zijn website? bertoverbeek.com
Daarnaast speelt gedrag van de medemens een belangrijke rol.
Met andere woorden: CRM = systeem + gedrag.
Jammer genoeg wordt CRM vaak als synoniem gebruikt voor een CRM-systeem. Tja, dan werkt CRM inderdaad niet.
Hun klanten hebben net zo'n groot aandeel in het mislukken want zij zien CRM als tovermiddel voor hun omzetproblemen of marktpositie. In hun haast om van die problemen af te komen laten ze zich licenties van een CRM systeem verkopen.
Beide partijen zien niet dat je twee implentaties hebt: een technische implementatie en een implementatie tussen de oren. De eerste implementatie is vaak niet eens een probleem. De tweede implementatie mislukt vaak in het begin al, bij het management. En dat is jammer want dan kun je het voor de rest van de organisatie ook wel vergeten.
Als je nog geen CRM hebt, heb je niets aan een crm systeem. Ik zou de bedrijven waar een CRM systeem op de plank ligt niet de kost willen geven.
Als er in het geheel al van schuld gesproken kan worden, dan ligt deze bij beide partijen: afnemer en aanbieder. En als afnemer goed geinformeerd is over de risico's van een pure IT aanpak, dan ligt de verantwoordelijkheid daar. Het probleem is dat CRM implementaties nog steeds te weinig betrokkenheid van 'de business' hebben. Mijn advies zou zijn om ongeacht de grootte van de implementatie altijd een business consultant (of hoe je het ook noemen wilt) te betrekken. Deze draagt zorg voor de zachte componenten en krijgt en houdt business en IT op 1 lijn. En in het algemeen: stapje voor stapje (proces voor proces) en niet de big bang!