Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Daarnaast speelt gedrag van de medemens een belangrijke rol.
Met andere woorden: CRM = systeem + gedrag.
Jammer genoeg wordt CRM vaak als synoniem gebruikt voor een CRM-systeem. Tja, dan werkt CRM inderdaad niet.
Hun klanten hebben net zo'n groot aandeel in het mislukken want zij zien CRM als tovermiddel voor hun omzetproblemen of marktpositie. In hun haast om van die problemen af te komen laten ze zich licenties van een CRM systeem verkopen.
Beide partijen zien niet dat je twee implentaties hebt: een technische implementatie en een implementatie tussen de oren. De eerste implementatie is vaak niet eens een probleem. De tweede implementatie mislukt vaak in het begin al, bij het management. En dat is jammer want dan kun je het voor de rest van de organisatie ook wel vergeten.
Als je nog geen CRM hebt, heb je niets aan een crm systeem. Ik zou de bedrijven waar een CRM systeem op de plank ligt niet de kost willen geven.
Als er in het geheel al van schuld gesproken kan worden, dan ligt deze bij beide partijen: afnemer en aanbieder. En als afnemer goed geinformeerd is over de risico's van een pure IT aanpak, dan ligt de verantwoordelijkheid daar. Het probleem is dat CRM implementaties nog steeds te weinig betrokkenheid van 'de business' hebben. Mijn advies zou zijn om ongeacht de grootte van de implementatie altijd een business consultant (of hoe je het ook noemen wilt) te betrekken. Deze draagt zorg voor de zachte componenten en krijgt en houdt business en IT op 1 lijn. En in het algemeen: stapje voor stapje (proces voor proces) en niet de big bang!