Alle makelaars zijn lui

Columns

Natuurlijk, een makelaar is ook maar een mens. En een mens die het moeilijk heeft in deze tijd. Want net als veel andere ondernemers ziet ook de makelaar zijn omzet dalen. ‘Ja’, zegt ook de makelaar, ‘dat komt door de economische crisis.’ En natuurlijk komt het doordat banken geen hypotheken meer verstrekken. Doordat salarissen zijn bevroren. Doordat huizenbezitters hun oude woning niet meer verkocht krijgen. Door de Europese Unie, de euro, de Grieken en zo meer. Maar er is nog geen makelaar die zich bewust is van of die ik zelfs maar heb horen zeggen dat hij ook zelf bijdraagt aan zijn omzetdaling. Dat hij zelf geen enkel goed ondernemersidee heeft om de business weer op gang te brengen, geen enkele creatieve invalshoek weet te bedenken. Postertje voor het raam, fotootje in de etalage, ad...

Jeroen
Het is duidelijk dat de schrijver, zoals hij zelf aangeeft geen verstand van zaken heeft. Hij benadrukt het imago dat er is. Ik zou deze trainer nooit inhuren, omdat hij geen nieuwe kijk op de wereld heeft, maar slechts meepraat. Niet vernieuwend.

Er zijn zeker een aantal makelaars vernieuwd bezig. Zo is woningruil tot stand gekomen op funda dankzij een makelaar in Friesland. Daarnaast zijn er meer initiatieven.

Inderdaad zijn er ook luie makelaars, net als luie trainers.

Probleem zit hem in consumentenvertrouwen, het uitknijpen van de jonge generatie Nederlanders (starters), het structureel niet willen dalen met de prijs omdat er dan een ton restschuld ontstaat (gezien de hoogte van de vraagprijs niet gedekt door NHG) en in het continue veranderen van de spelregels.

Dit artikel getuigt van veel intelligentie, maar is alleen cosmetisch en vertoont geen inhoud.
Peter Veldkamp
Leon Romeyn is zo te zien uit de tijd van de makelaar die hij beschrijft.
Jeroen Bouwman
Dit artikel had over elke beroepsgroep geschreven kunnen worden. Een beetje rondkijken en dan conclusies trekken. Zo kan je iedereen als lui of als innovatief bestempelen. Het ligt er maar aan door welke bril je wilt kijken.

Ook in de makelaardij vinden er diverse innovatieve ontwikkelingen plaats. Deze ontwikkelingen betreffen nieuwe manieren van verkoop en presentatie, maar ook de wijze van werken.

Kijk goed en zie.
En oordeel dan pas.
Leon Romeyn
Oei, oei, oei, blijkbaar ben ik op een paar gevoelige teentjes gaan staan. Geeft niks, daar zijn ze voor.
Joyce Zwambag
Ik voel mij genoodzaakt te reageren om de makelaar te verdedigen die het - in mijn ogen onverkoopbare - huis van mijn overleden vader binnen enkele weken voor een goede prijs wist te verkopen.

Niet door allerlei moderne tools in te zetten, maar gewoon door te doen wat een makelaar hoort te doen: potentiële kopers verleiden.

Naast de traditionele vermelding op Funda heeft hij flyers verspreid in de buurt, mensen die eerder geïnteresseerd waren in andere huizen in zijn portefeuille actief benaderd en mensen die het huis hadden bezichtigd actief nagebeld. Niet heel spannend misschien, maar wel effectief.

En hij heeft mij veel werk uit handen genomen, zodat ik er geen omkijken naar had. Deze makelaar, Jan Wolters uit Nieuwegein, is zijn courtage dus meer dan waard geweest!

Meer over Creativiteit