Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Dat is toch gewoon gewauwel zonder betekenis? Als het woord "kwatum fysica" in een tekst voorkomt dat niet over deeltjesfysica gaat, dan schiet automatisch mijn oranje knipperlicht aan. En inderdaad, hier ook. Ook het woord "energie" is zo'n misbruikt woord. Energie kan je uitdrukken in Joule. Als dat niet lukt, ben je onzin aan het uitkramen.
Dus, hoe wil je dat iemand uit deze geleerd klinkende zin, iets zinnigs haalt over hoe hij zijn creativiteit moet verbeteren?
Misschien moet je eens Googelen op "Kwantum" i.p.v. "Kwatum" zoals jij schrijft.
Wel uitkijken dat je niet per ongeluk op de site van een bekende retailer terecht komt, want dan snap je er ÈCHT niets meer van.
Jos
Niet alle energie is overigens zonder meer meetbaar. Dat wil nog niet zeggen dat die energie er niet is. Niet gemeten energie is er in ruime mate om ons heen, en beïnvloed ons denken en doen continu. Waarneming van deze energie is volgens mij vergelijkbaar met een individuele kwalitatieve meting. Niet zonder meer te kwantificeren, dus onbewijsbaar, maar wel degelijk reëel, voor het individu of groepen van individuen.
Gamma wetenschappers proberen met statistische metingen dit soort zaken een wetenschappelijke grondslag te geven.
Overigens sta ook ik sceptisch tegenover geleerde zinnen die niets zeggen.
Wat er bedoeld wordt is volgens MIJ gewoon dat die boeken verkocht moeten worden. Dat is de focus van de uitgever en de schrijver. De meetbare verkoopcijfers kwantificeren de respons van het publiek op de energie die ze er in gestoken hebben.
Door na te denken over de gewraakte zin, en er al dan niet iets uit te halen ben je bezig met je eigen creatieve proces en je uitgangspunten te toetsen aan de ideeën die verwoord staan.
@Jozef:
door jouw mening te geven (in vraagvorm) over deze zin heb je een creatieve daad gepleegd! Voor mij prikkel genoeg om over na te denken en weer op te reageren. Of dat zinnig is?
Flauw om typo's aan te vallen. De originele auteur had ook een typo gemaakt een "kwamtum" ipv "kwantum" geschreven, maar ik voelde me helemaal niet geroepen om daarop te reageren. Een inhoudelijke reactie is zinvolle, zoals die van Vincent Bakker.
@Vincent Bakker: akoord met het tweede deel ivm met creatieve daden.
Aan je eerste deel schort er iets. Lees nog eens goed wat je hier schreef:
"Niet zonder meer te kwantificeren, dus onbewijsbaar, maar wel degelijk reëel"
Als je daar goed over nadenkt, dan stel je vast dat dat een foute uitspraak is. Je moet je eens afvragen hoe je een onderscheid maakt tussen pure fictie en feiten. Eerste ter verduidelijking: ik heb niets tegen fictie, integendeel, maar wel tegen het nemen van fictie voor waar.
Beweringen waarvan je hun geldigheid niet kan aantonen via betrouwbare methoden, hebben geen waarheidsgehalte. (Christopher Hitchens zei: "That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence."). En dat geldt ook voor onderzoek dat gedaan wordt naar effectiviteit van creativiteit. (het is een discipline binnen Evidence Based Psychologie.)
Energie is inderdaad niet altijd meetbaar, in de zin dat je de technologie op dat moment niet ter beschikking hebt om het te meten, maar is altijd in principe meetbaar. Anders ben je iets anders aan het zeggen, of onzin aan het uitkramen. Misschien moet je eens de volgende website bezoeken. Die genereert volautomatisch mission statements die zeer duur klinken, maar eigenlijk totale onzin zijn (het gebruikt een randomgenerator en wat grammaticale regels om een correcte zin te bouwen met willekeurige termen). http://www.laughing-buddha.net/toys/mission
Een goeie oefening in kritisch denken bestaat erin om van elke uitspraak dat je leest na te gaan of je het zou herkennen tussen zinnen die uit deze generator komen. Een andere is de "Depak Chopra" generator.