Contraproductie door e-mail

Columns

E-mail wordt door velen dagelijks te pas en te onpas gebruikt. Met name dit laatste bedreigt de productiviteit van iedere onderneming. Onderzoek heeft aangetoond dat bijna eenderde van alle berichten niet ter zake doende is en valt onder de categorieën junkmail of spam (extern en intern), privé mail en vrijwillige abonnementen op (niet) zakelijke nieuwsbrieven.
E-mail heeft in sommige gevallen het telefoongebruik gepasseerd en bij iedere melding wordt onmiddellijk het lopende werk onderbroken om te kunnen lezen en zonodig direct te reageren. De hoeveelheid elektronische post in het Postvak In (Inbox) vormt -al of niet beantwoord- een ernstige bron van stress door het voortdurende gevoel van achterstand.
De ‘killer applicatie’van de 21e eeuw die de productiviteit tot grote hoogte zou brenge...

K. Muller
.... maar vergeet de positieve kant niet. Deze krijgt m.i. te weinig aandacht. Denk hierbij bijv. aan rapportages van leveranciers of klanten, bijv. met kleurenfoto's welke normaal gesproken 1 of meerdere dagen onderweg zijn en nu binnen 5 minuten zelfs alweer doorgestuurd kunnen zijn. Denk ook aan hoe snel men even een bericht achter kan laten wanneer iemand telefonisch niet bereikbaar is, etc. Ga zo maar door. Ik besef, dat u al deze voorbeelden ook wel zelf kunt bedenken, maar ik denk dat er maar weinig mensen zijn, die nog afstand zouden kunnen doen van e-mail.

Anyway, zoals u zelf ook aangeeft:
"Het vormt een volledig nieuw communicatiemiddel tussen de meer traditioneler media. En een nieuw communicatiemedium heeft tijd nodig om een juiste positie te veroveren tussen alle andere. "
Met deze opmerking geeft u voor mij de essentie van het e-mailgebruik aan. In de organisatie waar ik voor werk, merk ik, dat dit communicatiemiddel geleidelijk aan de juiste plek vindt en meer en meer om de juiste redenen gebruikt wordt (lees: in veel gevallen minder gebruikt wordt).
D.J. Smit
In de column "Contraproductie door e-mail door Robert H.P. Venstra" wordt nog geen melding gemaakt van de tijdverslinder "stuur me even een mailtje". Wat ik (helaas steeds meer) om me heen merk is dit: je hebt een vraag aan iemand, stelt deze, de persoon hoort dit aan en zegt op het eind:"stuur me even een mailtje". Dit is m.i.:
1) een tijdvreter,want je doet dubbel werk (eerst vertellen,dan schrijven
2) Een brevet van onkunde voor de ontvanger want deze is kennelijk niet in staat om de boodschap zelf op te schrijven indien hij/zij dit nodig acht
3) Een teken van wantrouwen tegenover mondelinge communicatie, want impliciet is de boodschap van de ontvanger: ik geloof het pas als het gedigitaliseerd is.
P. Kissing
Mogelijk valt het enigszins buiten het kader van de het artikel, echter in de overwegingen over 'Contraproductie door e-mail' zouden ook de RSI, nek en rugklachten die de computer veroorzaakt meegenomen dienen te worden.

Generaliserend kan 10 % van het huidige ziekteverzuim en/of de arbeidshandicaps aan het gebruik van de computer worden gerelateerd. Als een hefvork een vergelijkbare fysieke schadepost zou veroorzaken zou het ding door de Veiligheidsinspectie prompt worden verboden.
In het verlengde hiervan spelen ook de kosten en tijd, gespendeerd aan het aanschaffen en 'pasmaken' van ergonomisch aangepast kantoormeubilair, de afname van productiviteit en natuurlijk de pijn en het ongemak die de slachtoffers ervaren.

Hoewel de voordelen van het computer gebruik, mede gezien het feit dat u dit nu zit te lezen, voor zich spreken is het mijn mening dat ten aanzien van gebruiksvriendelijkheid deze apparaten zich nog op het niveau van de T-Ford bevinden.
Bokdam
Venstra en contraproductie email:

Wie feeling heeft voor wat er tussen de regels staat, is op termijn productiever.

Marktonderzoek gebeurt veelal telefonisch. In die branche zijn er stemmen, waarvoor ik mijn eten zelfs koud laat worden. Vaker komt het voor dat ik ze afwijs. Ze staan me tegen deze inbrekers.

Het aantal "buzzende" reclamezuilen neemt toe en ik kijk er graag naar. Of ik gevoelig ben voor deze vorm van sluikreclame zullen mijn kinderen t.z.t. wel weten. Het gaat in ieder geval om mooie mensen. Mooi, omdat een democratische meerderheid deze mensen mooi vindt.

Email heeft geen last van stemmen en/of gezichten. Het kan wel het "mooie" in de ontvanger naar boven halen.
Iemand die "mooi" naar de wensen en verlangens van anderen schrijft (collega, baas, relatie - allemaal klanten uit je netwerk), krijgt daardoor een betere verstandhouding. Dit voordeel is niet in tijd uit te drukken.

D.J. Smit zou ik e.e.a. anders voorleggen:
1.
Dubbel werk (bellen/praten en daarna mailen) is soms noodzaak en normaal in een gesprek tussen twee mensen. Je kunt de mail gebruiken om te vragen of afspraken correct zijn overgekomen. In feite gaat het ene (telefoon)gesprek naadloos over in het andere (email)gesprek.
Ik prefereer email, omdat het eenvoudig is te archiveren. Ook kan ik elk moment een reply sturen zonder eerst naar het adres te hoeven zoeken.
Email verdient een goed schrijver. Sommigen zijn (nog) niet handig in het gebruik van alle media. Telefoon en het bezoekje aan die andere mens vullen elkaar aan. Sommigen van ons zijn domweg handiger met email. Het ene medium altijd prefereren boven een andere wekt de schijn van enige beperktheid qua repertoir.
2.
Onkunde? Vaak blijken vragenstellers in een door henzelf bevestigde email achteraf toch net even iets anders te willen. Het gaat erom dat we elkaar begrijpen en weten wat ons te doen staat.
3.
Wantrouwen? Niks mis mee. Om dit uit te sluiten (en om eigen projecties te filteren) is het zwart op wit krijgen inzichtelijker dan het maar op zijn beloop laten.

Meer over Internet en uw bedrijf