Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Anyway, zoals u zelf ook aangeeft:
"Het vormt een volledig nieuw communicatiemiddel tussen de meer traditioneler media. En een nieuw communicatiemedium heeft tijd nodig om een juiste positie te veroveren tussen alle andere. "
Met deze opmerking geeft u voor mij de essentie van het e-mailgebruik aan. In de organisatie waar ik voor werk, merk ik, dat dit communicatiemiddel geleidelijk aan de juiste plek vindt en meer en meer om de juiste redenen gebruikt wordt (lees: in veel gevallen minder gebruikt wordt).
1) een tijdvreter,want je doet dubbel werk (eerst vertellen,dan schrijven
2) Een brevet van onkunde voor de ontvanger want deze is kennelijk niet in staat om de boodschap zelf op te schrijven indien hij/zij dit nodig acht
3) Een teken van wantrouwen tegenover mondelinge communicatie, want impliciet is de boodschap van de ontvanger: ik geloof het pas als het gedigitaliseerd is.
Generaliserend kan 10 % van het huidige ziekteverzuim en/of de arbeidshandicaps aan het gebruik van de computer worden gerelateerd. Als een hefvork een vergelijkbare fysieke schadepost zou veroorzaken zou het ding door de Veiligheidsinspectie prompt worden verboden.
In het verlengde hiervan spelen ook de kosten en tijd, gespendeerd aan het aanschaffen en 'pasmaken' van ergonomisch aangepast kantoormeubilair, de afname van productiviteit en natuurlijk de pijn en het ongemak die de slachtoffers ervaren.
Hoewel de voordelen van het computer gebruik, mede gezien het feit dat u dit nu zit te lezen, voor zich spreken is het mijn mening dat ten aanzien van gebruiksvriendelijkheid deze apparaten zich nog op het niveau van de T-Ford bevinden.
Wie feeling heeft voor wat er tussen de regels staat, is op termijn productiever.
Marktonderzoek gebeurt veelal telefonisch. In die branche zijn er stemmen, waarvoor ik mijn eten zelfs koud laat worden. Vaker komt het voor dat ik ze afwijs. Ze staan me tegen deze inbrekers.
Het aantal "buzzende" reclamezuilen neemt toe en ik kijk er graag naar. Of ik gevoelig ben voor deze vorm van sluikreclame zullen mijn kinderen t.z.t. wel weten. Het gaat in ieder geval om mooie mensen. Mooi, omdat een democratische meerderheid deze mensen mooi vindt.
Email heeft geen last van stemmen en/of gezichten. Het kan wel het "mooie" in de ontvanger naar boven halen.
Iemand die "mooi" naar de wensen en verlangens van anderen schrijft (collega, baas, relatie - allemaal klanten uit je netwerk), krijgt daardoor een betere verstandhouding. Dit voordeel is niet in tijd uit te drukken.
D.J. Smit zou ik e.e.a. anders voorleggen:
1.
Dubbel werk (bellen/praten en daarna mailen) is soms noodzaak en normaal in een gesprek tussen twee mensen. Je kunt de mail gebruiken om te vragen of afspraken correct zijn overgekomen. In feite gaat het ene (telefoon)gesprek naadloos over in het andere (email)gesprek.
Ik prefereer email, omdat het eenvoudig is te archiveren. Ook kan ik elk moment een reply sturen zonder eerst naar het adres te hoeven zoeken.
Email verdient een goed schrijver. Sommigen zijn (nog) niet handig in het gebruik van alle media. Telefoon en het bezoekje aan die andere mens vullen elkaar aan. Sommigen van ons zijn domweg handiger met email. Het ene medium altijd prefereren boven een andere wekt de schijn van enige beperktheid qua repertoir.
2.
Onkunde? Vaak blijken vragenstellers in een door henzelf bevestigde email achteraf toch net even iets anders te willen. Het gaat erom dat we elkaar begrijpen en weten wat ons te doen staat.
3.
Wantrouwen? Niks mis mee. Om dit uit te sluiten (en om eigen projecties te filteren) is het zwart op wit krijgen inzichtelijker dan het maar op zijn beloop laten.