Consument wil kwaliteit

Mooie marketingverhalen verkopen niet meer. Dat blijkt uit een onderzoek van Research International onder consumenten in 45 landen. “Er is een kloof ontstaan tussen consument en product,” concludeert Greet Sterrenberg, global director Qualitatif van Research International.

Bedrijven hebben in de jaren negentig minder geld uitgegeven aan productkwaliteit en meer geld besteed aan het imago van het merk, meldt Sterrenberg in een interview in het Tijdschrift voor de Marketing.

“Productmanagers werd gevraagd de marges te verbeteren en in de jaren negentig betekende dat voornamelijk: hoe kan ik goedkoper produceren? Nu we zo’n tien jaar verder zijn, blijkt dat er zo vaak gesneden is in de kwaliteit van het product dat dit product niet meer in verhouding staat tot het merk. Consumenten kregen he...

reinder koornstra
Wellicht klopt er niet veel van de boodschap die veel commerciële communicatie uitstraalt. Misschien is de marketing filosofie in de jacht op "shareholders value" geheel uit het oog verloren. En zijn het juist geen marketing verhalen die de toets der kritiek niet kunnen doorstaan. Koekjes kunnen gewoon niet altijd lekkerder worden, hoogstens geldt dat voor specifieke klanten of klantengroepen.

Deze week was uitgebreid op RADAR te zien hoe de firma Pfizer, nu het grootste farmaceutische bedrijf ter wereld, een nieuw middel tegen epilepsie heeft verkocht voor toepassingen waarvoor dat middel helemaal niet is geregistreerd.
Waardoor de revenuen van een extra nul werden voorzien (nu ietwat afgeroomd via een boete van bijna 250 miljoen dollar), maar tegelijkertijd de geloofwaardigheid van deze marktleider, en daarmee de geloofwaardigheid van de hele industrietak, geheel is ondermijnd.
Extra wrang is wel dat het juist binnen dit bedrijf, in de tachtiger jaren toen ikzelf daar de verkoop leidde, onbestaanbaar was geweest dat medicijnen buiten de registratie om werden verkocht.
Natuurlijk spraken we ook in die tijd wel eens over toepassingen die in Nederland (nog) niet, maar elders al wel, geregistreerd waren, maar zeker niet op deze schaal, en zeer terughoudend. Tenslotte kon het je je baan kosten!
Er is dus veel veranderd, bij Pfizer, in de farma industrie, en in het hele bedrijfsleven. Alleen letten op de dollars leidt nooit tot "customer value", zoals elke marketeer weet, of zou moeten weten.