Het riedeltje is inmiddels wel bekend: door de snelheid en onvoorspelbaarheid van technologische ontwikkeling, veranderend en versplinterend consumentengedrag en de grillen van de politiek, worden er steeds hogere eisen gesteld aan de wendbaarheid van organisaties. Wendbare organisaties zijn adaptief in hun marktgerichtheid, compliance en transparantie (Van der Wetering & Van der Zaal, 2010). Essentiële randvoorwaarde is een flexibele inrichting van processen en informatievoorziening. Zeker bij grote informatie-intensieve organisaties vraagt dit aandacht.
Echter, een wendbare inrichting is geen garantie op succes. De inrichting die voor de uitdaging van vandaag flexibel genoeg is, is morgen te rigide. Los van tijd en plaats kunnen een aantal competenties benoemen waaraan we een wendba...
http://competentiedenken.nl/competenties/5%20modes%20of%20competence.html
De vijf competentievormen komen voort uit het model van de onderneming als open systeem. De kans is klein dat bij slechts een of twee voortreffelijke toegepaste competentievormen een onderneming erin slaagt waardecreatie en waardedistributie op een stelselmatige en structurele wijze te organiseren en te managen.
@Arjan Dank, interessant artikel! Ik ga het zeker lezen.