Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
In mijn ogen is competentie management dan ook niet de papieren tijger met tientallen functies en een veelvoud daarvan aan competenties die dan "even" ontwikkeld worden. Juist specifieke aspecten die moeilijk te ontwikkelen zijn en ook bijvoorbeeld met behulp van mobiliteit en werving & selectie moeten worden binnengehaald, zullen een competitief voordeel kunnen opleveren. Maar dan weer alleen als de strategie helder is en de gekozen competentie (of hoe het dan ook maar genoemd wordt) aan de strategie bijdraagt. Ik heb hier trouwens niet over een high level strategie, maar één die is vertaald naar het te managen organisatie onderdeel.
Als een leider met aandacht voor zijn of haar mensen dan succesvol samen aan deze strategie gaat werken, dan zal er gaandeweg meer duidelijk worden over de (competentie) ontwikkeling die iedereen, maar ook de organisatie doormaakt.
Op deze manier is de inspanning niet groot, is het een overzichtelijk traject, wordt er rekening gehouden met persoonlijkheid en bijdrage van eenieder aan het geheel en kan gezegd worden dat het een manier van goed leiderschap is.
Via Amazon.com had ik het boek in no time in huis. De titel staat overigens voor zoiets als "het najagen van iedere nieuwe managementhype door de raad van bestuur" ! En die is even raak, moet ik zeggen. Als je dit boek nou eens leest, weet je ook de huidige hype competentie-management wel te plaatsen. Toegegeven, deze gaat al weer even mee, maar dat wijt ik vooralsnog aan het gegeven dat het momenteel de enige is.
Waar ik nog niet echt uit ben, is de vraag of al deze hypes nou het gevolg zijn van incompetentie of toch van (o zo menselijke) onzekerheid van managers. Ik neig naar dat laatste, omdat in mijn ervaring goede, evenwichtige en ervaren managers in staat en bereid zijn hun onzekerheden en aarzelingen te laten zien. Indien en voorzover de situatie dat toelaat. Of anders gezegd: te laten zien dat zij ook mensen zijn.
Ben benieuwd wat de volgende hype ons brengt. Vanuit marketingperspectief is iedere nieuwe hype toch weer interessant, nietwaar?
En overigens: goed leiderschap is niet te leren, dat zit in je of niet. Dat heeft alles te maken met je persoonlijkheid en je karakter. De rest is slechts handgereedschap. Goed handgereedschap in het beste geval.
Reactie op Laurens Vellen,
Ik hoop (ga er van uit) dat je het " goed handgereedschap" in Emmeloord gebruikt om ons bedrijf door te zetten!
gr.
Willem
Ik heb gezien hoe bedrijven, na er even aan geroken te hebben, er gewoon mee aan de slag gaan. Moest de politie naar kijken. Dat is de weg op zonder rijbewijs. Ik ben bloed serieus!!! Het gaat bij fouten / slordigheden en bloopers om MENSEN, hun WERKPLEZIER, LEVENSGELUK en in extreme gevallen om hun GEZONDHEID (stress).
Mijn dringend advies is: opstarten en minstens twee jaar proefdraaien onder professionele begeleiding. Ondertussen de benodigde kennis en vaardigheden opbouwen (HRM), management opvoeden (interpretatie) en pas DAARNA zelf mee aan de slag gaan.
Ik pleit voor een VERGUNNING voor competentiemanagement met flankerende sancties, net als in het weg- en vliegverkeer. Er wordt links en rechts teveel mee geblooperd en de slachtoffer zitten thuis!
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
www.changeenhancement.nl