Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Leuk stuk!
Uit een recente big data analyse, blijkt dat vrouwen in bedrijven meer geïnteresseerd zijn in het creëren van een prettige werkomgeving, waarin medewerkers optimaal gelukkig zijn, dan mannen. Vrouwen benutten dit onbewuste inzicht in organisaties goed. Waar mannen vaak direct focussen op de zakelijke component, richten vrouwen zich juist meer op de menselijke kant van het werk. Mensen voeren dat werk uit. Dus is het belangrijk dat het management primair focust op medewerkers. Door geluk bij medewerkers na te streven, raken zij meer betrokken bij werk en organisatie. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat gelukkige medewerkers zorgen voor een hogere productiviteit, meer innovatie, hogere verkoop, beter resultaat en klantbehoud, terwijl het ziekteverzuim afneemt. Gelukkige mensen presteren tot wel 30% beter.
Mannen kunnen zich vaak onvoldoende voorstelling maken van de manier om geluk binnen organisaties te bevorderen. Zij zien geluk niet als voorwaarde tot prestatieverbetering. Deze 20e eeuwse mentale instelling, zorgt ervoor dat het rendement van dergelijke organisaties minder is dan van bedrijven met gelukkige medewerkers. Omdat positiviteit valt aan te leren, bedacht geluksman Chiel van der Linden een methode om positief gedrag te stimuleren en zo positiviteit binnen organisaties te bevorderen. Hij zegt: “Als je succes en plezier snel deelt, vermenigvuldig je geluk. Daarom hebben wij een app ontwikkeld die
individuele geluksmomenten real time via de mobiele telefoon, deelt. De m/v-anager kan met het HappyWeWork-dashboard de positieve ontwikkelingen monitoren en met het team bespreken.” Ook mede-eigenaar Bert van Dam meent: “Omdat meten weten is, hebben wij ook HappyWe-score ontwikkeld. Hiermee zien wij hoeveel geluk is toegevoegd aan de wereld. Op dit moment zijn meer dan 10.000 geluksmomenten gedeeld. Bij verzekeraar AEGON heeft dit tastbare resultaten opgeleverd.
Organisatie-antropoloog drs B.G. Goulooze meent dat: “Vrouwen al millennia meer zijn gericht op het creëren van een gelukkig huishouden, waarbij zij het geluk van het individuen en het gezin voorop stellen. Mannen daarentegen zorgden voor voedsel van verre of voor geld. Eigenlijk kun je zeggen dat vrouwen zijn gericht op mensen en mannen op markten. Daarmee is ook het verschil in benadering van ‘geluk’ verklaard.”