Het verschijnen van een nieuw boek van managementgoeroe Jim Collins is wat voor popliefhebbers ooit de komst van een plaat van de favoriete band was. Een event om reikhalzend naar uit te kijken. Na ruim negen jaar intensieve studie pakt Collins ouderwets uit met een boek dat bol staat van aansprekende metaforen, inspirerende cases en verrijkende managementconcepten. Net als 'Good to great', gaat het nieuwe boek ook dit keer weer over ´grootse´ bedrijven, die hun concurrenten mijlenver achter zich laten. Dit lukt hen niet door toeval of puur geluk, maar vooral doordat zij een aantal bewuste keuzes maken. Vandaar de titel: ‘Great by choice’.
Race naar de Zuidpool
Het samen met de aan Berkeley en INSEAD verbonden hoogleraar Morten Hansen geschreven boek leest van meet af aan als een avontur...
Allemaal zaken die in de krijgsmacht vanzelfsprekend zijn. Ik beschrijf dat in mijn boek ''Teams door het vuur, 9 krijgsmachtlessen voor managers''.
Tijdens de research voor mijn boek kwam ik erachter dat Jim Collins de (Amerikaanse) krijgsmacht roemt om een aantal principes, zoals leren en aanpassend vermogen. Hij stelt dat de krijgsmacht een mere a boire is voor nuttige managementprincipes. Ben benieuwd of dit laatste boek daar iets over vermeldt.
Ik begrijp niet dat zo'n kerel nog au sérieux genomen wordt! In de geneeskunde zou men spreken van een echte kwakzalver, maar in management neemt men het blijkbaar allemaal niet zo nauw.