- Lang leve de onkruidstrategie!
- Slaap zacht, Nederland …
- Internationale dynamiek
- Wakker worden!
- Utopia ?
Lang leve de onkruidstrategie!
Recentelijk verscheen een opiniërend artikel op Managementsite van Pieter Klaas Jagersma onder de titel “BV Nederland verstrikt in Economische Zone des Doods”. De kern van zijn betoog: Nederland is teveel afhankelijk van volwassen bedrijfstakken waar op prijs (lees: kosten) wordt geconcurreerd en waar “we” worden verslagen door opkomende Aziatische giganten. Jagersma doelt daarmee vooral op de traditionele maakindustrie. Hij pleit voor ‘een door sterk leiderschap gevoede nationale economische visie’, maar ziet met lede ogen aan dat de vaderlandse politiek er bij staat te kijken en verder niets doet.
Een voorbeeld van internationale concurrentiedruk in vo... |
Laten we a.u.b. kennis en hele mooie bedrijven behouden. Bedoel niet dat alles moet blijven zo als het is. Nee het gaat zo als het gaat, maar zorg dat je als overheid en ondernemers wel invloed houd. We hebben prachtige efficiente bedrijven met veel kennis en ondernemers die weten wat ze willen. Het management is een waardevolle bron van informatie waar ondernemers beter moeten leren naar te luisteren. Dus de vragen zoals boven inderdaad bespreken met je mensen. Ze weten vaak heel goed waar verbeteringen mogelijk zijn.
In mijn werk als interim manager voor de industrie is het allemaal zeer herkenbaar en probeer mijn bijdrage te leveren.
M.A. Sebus
Rotterdam
sociaal en maatschapplijk verantwoordelijk.
Innoverende innovatie is de motor van de economie
www.strategos.nl
sux6
Intra- en multinationals banen de internationale paden; een voorbeeld: één van de Nederlandse grootbanken verplaatste haar telecenter naar Zuid Afrika (lagere lonen & men praat daar tenslotte ook Nederdiets) en haar effectencenter naar India (lage lonen in combinatie met hoge kennis én: veel voordelinger dan die mensen hier naar toe te vliegen).
Nederland raakt achterop, daar kun je je ogen niet voorsluiten 3 'eenvoudige' voorbeelden: door alle hectiek worden medewerkers in de ons omringende landen als klantvriendelijker ervaren dan hun Nederlandse collegae; de bevolkingsaanwas in Nederland bedraagt dit jaar 8.000 personen, net zoveel als in 1920; de arbeidskwalificaties van de equivalent van VMBO schoolverlaters in België en Duitsland zijn hoger da die van Nederlandse VMBO stucenten. Gedrieën leiden er m.i. (en helaas) toe dat bedrijven wel dienen te 'vluchten' want de Nederlandse 'grondstoffen' zijn kwalitatief lager, willen ze continuïteit voor zichzelf garanderen.
Er is dus wel degenlijk werk aan de winkel zeker zo lang onze oranje pingpongballen nog worden gemaakt in China (hoe logistiek duur?),
Het is echter niet een vraag van "of" maar "en". De overheid/EU moet de voorwaarden scheppen (goede opleidingen (niveau vreemde talen), vestigingseisen etc.) en de bedrijven moeten meer de straat op om de handel binnen te halen.
In veel bedrijven wordt "alleen maar" vergaderd en wordt de sales niet centraal gesteld. Er worden mooie projecten gestart zoals Six Sigma etc. maar het geld wordt verdient door naar de klanten te gaan. De klant is de basis en daar moet de innovatie vandaan komen. Vraag het de klant en zorg dat zijn behoefte wordt ingevuld. Behoeftes/innovaties op kantoor verzinnen is kansloos en verzand in een nieuw kopje koffie halen.