Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Recent volgde ik een aantal seminars van de KvK
Ik vroeg een van mijn buurvrouwen of ze een onderneminsplan had.
Antwoord: "Nee want nu ben ik vrij, want ik ben ondernemer"
Daarna had ik bijna de intensive care nodig. Triest!
Jacques Joosten
Aanvullende tip: begin vooral zelf te schrijven over je plannen en pik uit dit artikel of uit de 'invuloefeningen' in eerste instantie alleen de onderwerpen waar je al over hebt nagedacht. Als dat stáát is het aanvullen met noodzakelijke andere onderwerpen, bijvoorbeeld de zwaktes van het plan, hoe die te tackelen en de financiering, een veel eenvoudigere zaak. Dan blijkt dat je ook daar best ideeën over hebt.
Wat ik goed vond aan uw artikel waren voor mij met name de concrete vragen halverwege, die tot nadenken zetten. Uw artikel zet mij ook aan tot de wens naar meer informatie.
Ikzelf ben concerncontroller bij een grotere automotiveholding en ben op zoek naar een format voor een financieel beleidsplan.
Kunt u mij hieraan verder helpen?
Met vriendelijke groet,
Markeur Holding,
Etienne van Beek
Concern Controller
de kreet "invuloefening" is er slechts één van de talloze denigrerende kreten die ik in mijn langjarige ervaring als marketingman heb gehoord/gezien.
De personen die dit soort uitdrukkingen gebruiken vertonen als groep een grote homogeniteit: doeners!
Maar ook geen visie, niet echt helder, weinig abstractievermogen, bosbrandenblussers, paniekvoetballers, kippen zonder kop, marktkooplui, gelegenheidsdealtjes, handjeklappers, scharrelaars, druk-druk-drukkers etc. Ja, druk met herstellen van de rommel die ze zelf veroorzaakt hebben.
Dat komt omdat ze niet begrijpen dat het niet om de invulling van een lijstje gaat, maar om een ongoing proces, het doen, het ervaren waarbij je langzaam gaat begrijpen dat een bedrijf iets is als een gecompliceerde machine die je kunt besturen mits . . . je de gebruiksaanwijzing kent.
Even héél eerlijk antwoorden: ga je de lucht in met een piloot die de checklist vóór opstijgen achteloos overzijn schouder gooit met de kreet: "Vliegen doe je met je kont"?
Nee he?
Jos Steynebrugh
Marketing Consulent
www.changeenhancement.nl
In alle reacties proef ik dat men de mening met me deelt dat een businessplan niet een eenmalige productie moet zijn maar meer de neerslag van het zich ontwikkelende denken van de ondernemer.
Natuurlijk moet je als ondernemer soms je plan schrijven om er een externe partij mee te kunnen informeren en overtuigen. Dat is een goed moment om het businessplan voor dat moment vast te leggen. Maar dan ben je niet klaar met je ontwikkeling als ondernemer. Dus blijft het zinvol je plan met enige regelmaat bij te stellen en er je nieuwste inzichten in te verwerken.
Eén van de ondernemingen die ik als voorbeeld gebruik, volg ik vanaf de start, dus vanaf het moment dat ze begonnen aan het ontwerp voor hun bedrijf. Binnenkort gaan we bezien wat er na enkele maanden ontwikkeld is en veranderd in de omstandigheden en de inzichten van de ondernemers. Ik ben er van overtuigd dat hun businessplan er na het verwerken van hun inzichten weer beter uit zal zien. Beter, want hun inzichten zijn nu getoetst aan de praktijk.
Dat Internet veel gebruikt wordt om te schelden had ik wel gehoord, maar het was me nog niet overkomen. Dank voor deze verheffende ervaring.
Met de term 'invuloefening' doelde ik op een business plan sjabloon van een zekere instelling, waar het 'schrijven' gestuurd werd door een zo grote hoeveelheid macro's, dat mijn beveiligingssoftware meteen op tilt sloeg. Nadat ik die had gekalmeerd bleek, dat strikt de door de macro's gedicteerde volgorde moest worden gehanteerd en dat tekstvelden onder de strikt voorgeschreven koppen moesten worden ingevuld.
De mensen die mij kennen weten, dat ze niet te maken hebben met iemand die "geen visie, niet echt helder, weinig abstractievermogen, bosbrandenblussers, paniekvoetballers, kippen zonder kop, marktkooplui, gelegenheidsdealtjes, handjeklappers, scharrelaars, druk-druk-drukkers etc. Ja, druk met herstellen van de rommel die ze zelf veroorzaakt hebben..." Waar haalt u het vandaan!
Het artikel over het business plan van de heer Petrarca verdient dergelijke kritiek beslist niet. Het is goed geschreven en bevat een aantal zinvolle tips, ik kan het de lezers alleen maar aanraden. En dat heb ik in mijn kennissenkring dan ook gedaan.
Vragen waar je over na moet denken, waar je onderzoek voor moet doen.
Een goed plan is een groeiboek en zou je ieder jaar moeten bijstellen voor je doelen op korte en lange termijn.
Veel ZZP ers die gedwongen voor zichzelf beginnen missen het ondernemerschap en hebben niet genoeg aan een voorgekauwd plan, die hebben een opleiding leren ondernemen nodig.
Dan komen ze er halverwege achter dat ze niet geschikt zijn in plaats van na een paar jaar modderen als ondernemer.
Ik vind het wel goed dat er dit soort stukken worden geschreven, alleen jammer dat de doelgroep die het zo nodig heeft een broertje dood heeft aan lezen.