Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Goed stuk, heb er weinig aan toe te voegen, zonder de kernachtigheid eruit te halen. Dit zijn goede punten om eerst eens op te concentreren in een goede dialoog.
... ehh, nou misschien toch nog een puntje
Ik pleit er beslist ook voor om in diezelfde dialoog de discussie met de business aan te gaan dat zij óók verantwoordelijk zijn voor een goede en betrouwbare informatievoorziening. Teveel wordt die verantwoordelijkheid eenzijdig afgeschoven op staf- en ICT afdelingen. En ondertussen wordt de druk op projecten en beheer & onderhoud steeds verder opgeschroefd. Goede samenwerking om te komen tot volledige criteria en input is verschrikkelijk moeilijk. Efficiëntie-druk maakt het correct en voledig uitvoeren van impact- en andere analyses bijna onmogelijk. Werkzaamheden die je aan de business kant zou mogen verwachten m.b.t. communicatie, bewustwording en (business)implementatie rondom projecten, worden bijna niet opgepakt. Medewerking van medewerkers uit de business wordt spaarzaam toegezegd en of de invulling daarvan gerealiseerd wordt is vaak nog de vraag.
Nou zijn we er trouwens over weer heel goed in om niet expliciet genoeg te melden wat we, m.b.t. een gewenst resultaat, van elkaar verwachten. Daarnaast helpt het eiland-effect ook niet om te begrijpen wat de "uitdagingen" aan de overzijde precies zijn. Er ligt een schone taak, om elkaar daarover te informeren, op te voeden en te helpen. Dus als we dat nog kunnen koppelen aan jouw heldere prestatieafspraken, is er een goede kans van slagen op een wezenlijke verbetering.
Goed stuk. Laten we nou net onze SLA's aan het herzien zijn. Ik stuur 'm gelijk door naar SLM, hahha
Maakt Cloud Computing de SLA's anders, of is juist een andere SLA de kans om te standaardiseren?
Prima stuk, leuke metafoor.
Met name de insteek van evoluerende SLA, hiermee krijg je dynamiek en verbetering. Let wel op dat er grenzen zijn en blijven aan de kwaliteit van dienstverlening. Als je echt substantiële verbeteringen wil moet je bereid zijn ervoor te betalen en wellicht ook overstappen naar gespecialiseerde aanbieders zoals Schuberg Philis.
Mijn ervaring is dat het sturen op de KPI's en de verbeteringen de business niet echt interesseren, die boel moet het gewoon doen. Hier moet je de toegevoegde waarde dan ook niet zoeken en ik zou daarom de trendlijnen graag van de agenda schrappen zodat er meer tijd vrij komt voor de meer strategische onderwerpen die je ook noemt.
Ga door met schrijven, het brengt mij in ieder geval op ideeën.
Ik ben het er helemaal mee eens dat je vanuit de gebruiker moet kijken en niet vanuit ICT componenten met allemaal percentages die een gebruiker niets zeggen.
Welke producten en diensten lever je en wat is daar voor nodig als het gaat om beschikbaarheid, betrouwbaarheid, performance, oplossnelheid?
Prestatie indicatoren mbt het verminderen van het aantal verstoringen, capaciteit, vervanging zijn volgens mij van een andere orde. Dat gaat over hoe je een continue leer- en veranderproces inzet, meer de tactische service mngt processen.
Je zou de ITIL processen kunnen nemen en per proces indicatoren kunnen afspreken. Dat heb ik in het verleden zo gedaan en dat werkte goed.
Tja en verder een SLA.....voor mij is het een middel om de verwachtingen naar elkaar helder te maken en om te professionaliseren als het gaat om hetgeen je gaat meten en waarover je gaat rapporteren. van emoties naar facts en figures. Daarnaast is het samenwerken en je verantwoordelijkheid nemen.