Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Het is ongenuanceerd om te stellen dat organisaties steeds belangrijker, groter en rijker worden. Zeker geldt dit voor de grote technologieconcerns. Het is evenwel onjuist daarmee te suggereren dat dit de situatie is bij organisaties in het algemeen. Dat mist de noodzakelijke nuance en heeft een zweem van demagogie. Het is een simplificatie om te stellen dat 'organisaties' kiezen voor geld en vervolgens voor regels en pas daarna voor mensen. Organisaties kiezen niet voor regels, maar zijn gedwongen te voldoen aan wet- en regelgeving van diverse instanties waaronder de overheid. Regels zijn o.a. bedoeld om goede producten en een correcte dienstverlening te kunnen garanderen. Dat is in het directe belang van klanten (cliënten). Overregulering met als gevolg dat processen onnodig worden vertraagd, niet bijdragen aan de waarden van de klant en leiden tot onnodige kostenverhoging moet worden vermeden. Van alle organisaties mag uitdrukkelijk gevraagd worden om de klant (cliënt) centraal te stellen. Dat is het primaire uitgangspunt van handelen en bestaansvoorwaarde. Gelukkig is dat ook de intentie van veel organisaties, ook in de zorg en in de financiële sector. Dat laat overigens onverlet dat elke organisatie ook in financiële zin bestaansrecht moet hebben. Dat betekent niet 'geld op 1 stellen', maar wel dat de activiteiten tenminste kostendekkend moeten zijn. Dat een organisatie zo maar verder kan met alleen 'het gewone zorgpersoneel' is een vorm van idealisme. A boy's dream. Hetzelfde geldt voor het omarmen van zelfsturing als de unieke oplossing voor alle problemen. Het leven lijkt wel heel eenvoudig wanneer we een collectieve zondebok voor alles hebben: de manager.
Ik kies een andere insteek. We treffen bij veel organisaties teveel managers en vooral middenmanagers aan. Het verplatten van organisaties en het delegeren van bevoegdheden naar uitvoerende medewerkers moet in sterke mate voortgang vinden. Niet alleen de medewerker vraagt hier veelal om, maar zeker ook de klant (cliënt). Dat vraagt van medewerkers niet alleen professionaliteit, maar ook het nemen van verantwoordelijkheid met een lerende instelling. En dat sluit wel aan bij de uitspraak van Tjeenk Willink: ‘Of je houdt als professional op met het zaniken over je gebrek aan erkenning of je komt in de benen’. Afsluitend wil ik nog iets stellen over 'genoeg rijkdom, een kwestie van verdelen, we houden de economie wel soepel draaiend'. Ik lees dat vaker en ook dat is op zijn minst gezegd naïef. Ten eerste is groei van belang voor het behouden van sociale en economische stabiliteit. Ten tweede is het de vraag of zonder economische groei de kwaliteit van basisvoorzieningen in stand kan worden gehouden. Als derde blijkt de toenemende behoefte aan materiële vooruitgang een belangrijke sociale en psychologische rol te spelen.
Dank voor je reactie. Wat bedoel je met het 'aparte' taalgebruik? Zo erg zelfs dat je er enige afkeer van hebt. Geef even wat voorbeelden daarvan a.u.b. uit de tekst. Wat voor jou apart is, is voor mij kennelijk normaal. Ik kan je niet vinden op LinkedIn, maar je hebt gelukkig ook wat managementboeken geschreven met titels als 'Management & Organisatie'.
Met vriendelijke groet,
Jaap
Ik kan overtuigd zijn van jouw goede bedoelingen, maar - inderdaad - wekt het taalgebruik enige irritatie op. Nu vind ik toch al dat taalgebruik in het algemeen - wellicht door social media - slecht is, veel te populair en soms te kort door de bocht. Ik vind dat men dat niet mag doen op een forum met een reputatie zoals managementsite. Zeker zal mijn leeftijd en achtergrond daaraan debet zijn; dat ben ik me bewust. Zinnen die ik bedoeld heb als verwekker van enige irritatie zijn.
Als we de rimram aan regeldruk, coördinerende vergaderingen, administratieve verplichtingen en gedoe met de Inspectie, weglaten gaat het ook goed, al improviserend, met mazzel en zonder grote ongelukken.
Dat is een fundamenteel andere vraag dan kunnen we ze nog verder in een keurslijf stoppen met verantwoordingstoeters en bellen waar ze een derde van hun tijd mee bezig zijn.
Als Google ............ of Microsoft zich boos maken kopen ze alle wetenschappers op en zetten de wereld naar hun hand.
Zuckenberg heeft met Facebook al laten zien hoe je een presidentskandidaat aan de macht brengt.
Van de weersomstuit proberen ‘grote’ politieke leiders de klok terug te draaien: ........ en bouwen het liefst muren om de armen van de rijken te scheiden. Tuurlijk, we zorgen vooral goed voor ons zelf. Je leeft maar één keer en wat doe je dan?
P.S. Ik ben bewust niet actief op LinkedIn, maar voor het overige staat er genoeg over mij op internet en op managementmodellensite.nl
Het ga je goed!