Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
De internetwinkels hebben wel degelijk een kans van bestaan er ligt namelijk nog een toekomst in het feit van de stijgende economie, de tweeverdiener heeft weinig tijd meer om te gaan "winkelen" in de traditionele stores, die groep zal meer gebruik gaan maken van het internet. Daarnaast is het de kunst een artikel te gaan leveren die men niet uit hoeft te gaan zoeken of te gaan passen, als dan ook de aankoopprijs nog interessant is en de levering snel en correct denk ik dat het moet gaan lukken.
De internetwinkels die opgestart worden met in het achterhoofd zeer snel heel rijk worden kunnen het vergeten, er zal heel veel geld ingepompt moeten worden en de de verkoop in de opstartfase zal altijd tegen vallen.
Als je een bedrijf start die niet gericht is op het internet moet je ook rekening houden met de tegenvallende opstartperiode. De internetwinkel zal hierin niet afwijken van de traditionele winkel. Mijn mening is dus ook start klein met een klein budget en bouw je bedrijf op als zijnde een traditionele winkel, draait de internetwinkel dan kan je gaan groeien en is de tijd daar om een kapitalist aan te trekken om de groei te stimuleren. Dit heeft ook als voordeel dat het voor een investeerder geen koffiedik kijken meer is daar er harde verkoopresultaten liggen waaraan je een toekomstbeeld kan koppelen.
Ik ben het ten dele met u eens. Een winkel die nu nog start op internet zal veel kapitaal nodig hebben om een naam op te bouwen en de technologie te verwerven om klanten te behouden. Voor spcialistische e-shops (vergelijkt u het maar met de zelfstandige boutique) zie ik in bepaalde niches nog wel mogelijkheden, ook bepaalde markten zijn nog niet of nauwelijks aangeboord (grote kledingzaken zitten nog nauwelijks op het net en ook de lokale markt kan interessant zijn). Maar de concurrentie met de gevestigde namen zal groot zijn. Beter is het aan te sluiten bij een traditioneel bedrijf, eventueel in de vorm van samenwerking. Nu nog een shop opzetten vanuit het niets en met weinig kapitaal, zie ik niet snel gebeuren. Alhoewel een echte ondernemer zich door de wetten van het grootkapitaal niet snel van de wijs zal laten brengen. Ik laat me graag verrassen.
op het net is snel en gemakkelijk,
er wordt alles aangedaan om de klant via het net te laten kopen,
maar waar blijft de snelle service....de snelle opvolging ?
Steeds weer vergeten (grote) internet bedrijven die koppeling te maken.
Het slagen van je bedrijf ligt naar mijn mening dan ook niet alleen bij het feit dat je de eerste of bekendste was of bent.
Als de consument direct zijn bestelde goed krijgt ziet hij het voordeel in en zal hij terugkomen.
Investeer van die miljoenen in je
service & logistiek, in plaats van dure banners, links en tv spots.
Het is nog steeds de 'oude' klant in de 'nieuwe' economie dus nogsteeds is de vraag naar service aanwezig !
Vriendelijke groet,
Marcus Hinrichs
PIT - training