Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
er is meer mogelijk:
stel one minute management in: dwingt mensen om eerst na te denken voor ze aankloppen
haal het bordeje "mijn deur staat altijd open" van je kamerdeur
leg uit dat een afspraak maken niet raar is
stel een vaste tijd in voor binnenlopers
en als je toch bezig bent, leg even uit dat "shooting the curve" voortaan verboden is
indien van toepassing: verwijs eerst terug naar hun directe chef / baas / opperhoofd
Werkt ECHT, kan ik je uit eigen ondervinding vertellen
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
Als je aan het vergaderen bent word je ook niet gestoord. Dus het is wellicht een goed idee om voor de hele afdeling of het hele bedrijf af te spreken dat je voor lastige stukken gebruik maakt van de concentratie ruimte. Een plek waar een werknemer kan gaan zitten als hij of zij even ongestoord wil werken. Net als een vergaderplaats en een koffie hoek is een dergelijke ruimte een duidelijk signaal: even niet bereikbaar.
Wij werken veel met het nieuwe Werken. Hierin zie je dergelijke oplossingen ook vaak voorbij komen. In plaats van alles op 1 plek doen, kun je veel effectiever de juiste ruimte voor de juiste klus zoeken.
Dirk Moes
Consuming Knowledge,
Van goed
Naar beter.
Wat een enorme over-fascinatie met tijd! Werken met je collega's, voldoening en inspiratie met en van elkaar leren worden alleen maar in eenheden van tijd en geld uitgedrukt.
Wat heb je liever aan het eind van je werkdag of zelfs, je werkend leven;
1. Een zeer efficient en effectief ingedeelde dag, waarin je zoveel mogelijk dingen in korte tijd hebt afgetikt met anderen, en je zelfs tijd over hebt om de dingen die voor morgen afgetikt wilt hebben, hebt voorbereid! WEW! Kosteneffectief!
Of
2. Een inspirerende middag met je collega's, stevige discussies met goede ideeën waardoor iedereen weer vol energie en goedgemutst aan de slag kan..
Ik kies voor het laatste.
En, 't is al aangetoond dat goedgemutste collega's gelukkiger/productiever/succesvoller zijn dan op tijd/geld gefocuste medewerkers/managers/leidinggevenden. Mogen jullie zelf bepalen wat nu precies 'gelukkiger', 'productiever' en 'succesvoller' is...
Nog niet zo lang 'on-line' met artikelen, dus vandaar dat ik nu pas aansluit bij de discussie omdat iemand me tipte dat deze discussie liep (dank!)
Eerlijk gezegd is het voor mij geen of-of discussie in de zin van of effectief en efficiënt of geïnspireerd en gelukkig. Mijn ervaring is dat je tijd, rust en ruimte nodig hebt om geïnspireerd te kunnen werken, uiteraard ook met collega's en medewerkers. Door je juist steeds met kleine dingen te laten storen, kom je niet toe aan die dingen die zo belangrijk zijn voor jou en voor de organisatie (en dat zijn nu juist niet de ad/hoc dingen en de ´doen we ff snel´ dingen hoewel die er natuurlijk deels best bij horen).
Ook het maken van tijd voor je mensen acht is van zeer groot belang, maar dan wat mij betreft wel voor de echte belangrijke dingen en niet omdat ze nu eenmaal gewend zijn om eerst bij jou binnen te lopen en zelf nog niet nagedacht hebben over een oplossing. Wellicht heb jij Ronny het geluk dat je die medewerkers niet hebt, ik ken helaas veel managers waar dat wel voor geldt. En die komen juist niet toe aan de belangrijke gesprekken met hun medewerkers omdat ze druk zijn allerlei kleine brandjes te blussen. Daarom neem ik zeker de aanvullende TM tips die genoemd staan mee.
Hoop dat ik zo het beeld van ´overfascinatie voor tijd´ een beetje heb kunnen bijstellen. Binnenkort zullen er weer artikelen van mij op managementsite geplaatst worden, dat kun je zien dat ik vooral schrijf over passie, talenten en gaan staan voor wat je waard bent. Mocht je geïnteresseerd zijn, dan kun je deze artikelen ook hier vinden: http://www.waanbrekers.nl/gratis-waanbrekende-tips/
Groetjes Callista
De waarheid ligt volgens mij weer eens in het midden. Er zijn activiteiten die je als leidinggevende graag in alle rust en concentratie uitvoert. Zoek dan een plek op waar je echt ongestoord kunt werken. Thuis bijvoorbeeld - zet dan wel je telefoon uit en reageer niet meteen op je e-mails...
Als je zichtbaar voor je teamleden aanwezig bent, kun je ook afspraken maken wanneer je tijd voor hen vrijmaakt. Jaren geleden kreeg ik tijdens een time-management cursus het advies om 'rode' en 'groene uren' in te voeren. De rode uren zijn de uren waarop jij het meest productief bent. Dan wil je niet onderbroken worden. De groene uren, waarop je aanspreekbaar bent voor iedereen, zijn je productieve 'daluren'. Wees daarin consequent en in no time is iedereen daaraan gewend.
Toch moet ik ook weer denken aan mijn eerste baas. Na mijn zoveelste vraag (naar de bekende weg?) keek hij me vriendelijk aan en vroeg: "Ruud, ligt jouw levenspad inderdaad zo vol met vragen en problemen, of kom je ook weleens een oplossing tegen?"
Ruud Vriese
trainingsmanager
draaijer+partners academy
Nadenken over de doelmatigheid en doeltreffendheid van je eigen werkzaamheden, én over de invloed van anderen daarop, is zeker van belang.
Dat iemand 10 minuten nodig heeft om weer in de mood van de bezigheden te komen waarmee desbetreffende bezig was, lijkt me wat overdreven, maar ala.
Wat mijns inziens niet kan is de interpretatie dat 'de vrager meestal onbewust tegen je zegt dat jou tijd minder waardevol is dan die van hem. En dat het hem niet uitmaakt wat je aan doen bent en dat het vast onbelangrijk is en gemakkelijk om te onderbreken.'
Dat is een onhoudbare duiding die in de categorie psychologie van de koude grond thuishoort. Geen gedragsspecialist (bijvoorbeeld een psychiater of klinisch psycholoog) zou een dergelijke uitspraak anno 2011/12 doen.
In soaps worden soortgelijke gedragsinterpretatietrucjes om de havenklap toegepast om de boel voort te laten gaan, beter gezegd: 'om er lustig op voort te rellen'.
In interactioneel perspectief roept de duiding slechts afkeuring zoniet agressie op. Het is op z'n minst aanmatigend om als buitenstaander uberhaupt, en dan ook nog een veralgemeniseerde uitspraak te doen over een innerlijk waarderingspatroon bij een ander. Nota bene: ik heb het boek van de 'professor of harsh reality' Dan Kennedy niet gelezen en voel me ook niet daartoe uitgenodigd. Ik leef niet in een wereld waarin 'time is money' de grondslag voor efficiency en effectiviteit is. En dat wil ik zo houden.
Voor het verhaal dat je met de column vertelt, is het niet nodig om de zijweg van de koude-grond-psychologie in te gaan. Als ik de gehele alinea oversla, snap ik nog steeds wat de boodschap is. Dat scheelt weer een vermaledijde versoaping.
Met vr. groet, Gert Rebergen
www.izare.nl, www.dwarswerk.nl, www.grassrootsbv.nl